Study for the Iceni Project: can staff enable change with their interventions? : Service users’ and staff’s points of view
Numminen, Inka (2014)
Numminen, Inka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610024
Tiivistelmä
Toteutin opinnäytetyöni kansainvälisessä vaihdossa opintojeni aikana helmi-huhtikuussa 2014. Tein työni Itä-Englannissa, Ipswichissa, paikalliseen projektiin nimeltä ”Iceni Project”. Projekti on tarkoitettu perheille, joissa yhdellä tai useammalla perheenjäsenellä on jokin päihderiippuvuus. Projektin tarkoituksena on tukea kokonaisvaltaisesti perhettä perheen kaikissa ongelmissa. Projektin ideologiana on se, että ongelma ei ole vain päihderiippuvuus vaan kaikki ne ongelmat, jotka ovat johtaneet riippuvuuteen.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia miten muutos mahdollistetaan työntekijöiden intervention avulla ja miten muutos toteutuu projektin käytännön työssä. Tarkoituksenani oli tarkastella sekä Iceni-projektin henkilökunnan että asiakkaiden näkökulmia haastattelemalla osaa heistä. Tarkoituksena oli kerätä myös kehittämisehdotuksia Iceni-projektia varten.
Tutkimukseni oli kvalitatiivinen. Haastattelin teemahaastattelun avulla seitsemää projektin työntekijää ja kolmea asiakkuuden loppuvaiheessa olevaa asiakasta. Ennen haastatteluja olin avannut teorian avulla Englannin sosiaalityön viitekehystä lasten ja perheiden parissa, ja näin valottanut Iceni-projektin toimintaympäristöä. Lisäksi keskeistä oli avata opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä: muutos, interventio ja riippuvuus.
Opinnäytetyöni lopussa vertasin henkilökunnan ja asiakkaiden näkökulmia toisiinsa ja muodostin vertailun avulla päätelmiä. Tämän vertailun jälkeen testasin saamiani päätelmiä haastattelemalla vielä kolmea työntekijää ja testasin saamieni päätelmien paikkaansa pitävyyttä.
Opinnäytetyöni osoitti, että henkilökunnan ja asiakkaiden mukaan Iceni-projektin työmuodoilla avulla voidaan mahdollistaa intervention kautta muutos. Keskeisimmät interventiokeinot olivat haastattelujen perusteella: kriisi-interventio, ihmissuhdemalli ja asiakkaiden tietoisuuden lisääminen heidän omista asioistaan ja arvoistaan. Sekä henkilökunta että asiakkaat puhuivat myönteisesti Iceni-projektia kohtaan. Projektin toimintakeinot nähtiin ainutlaatuisina ja hyvin asiakaskeskeisinä. Asiakkaat näkivät projektin parhaimpina puolina asiakkaiden kohtaamisen sellaisina kuin he ovat eikä heitä kritisoida. Henkilökunnan mukaan on tärkeää antaa asiakkaille positiivista palautetta eikä keskittyä negatiivisiin puoliin.
Kehittämisehdotuksia nostettiin esille etenkin projektin toiminnan laajentamista kohtaan. Koska projektin työkeinot nähtiin ainutlaatuisina toimivina keinoina, koettiin haastattelujen perusteella tärkeäksi laajentaa projektin toimintaa jopa muualle Iso-Britanniaan, jotta palvelu tavoittaisi kaikki potentiaaliset asiakkaat. Lisäksi interventio voitaisiin mahdollistaa aiemmin, mikäli projektin toiminta laajenisi. Osa asiakkaista kokee tarvitsevansa enemmän aikaa luottamuksen rakentamiseen henkilökuntaa kohtaan. Asiakkaat ohjautuvat nyt pitkälti kriisitilanteissa projektiin eikä aikaa tämän vuoksi ole, kriisitilanteissa tulee toimia nopeasti.
Haastatteluista nousi esille, että asiakkuuden lopettamisessa tarvitaan vielä paljon kehitettävää. Haastateltujen työntekijöiden mukaan asiakassuhteen päättyminen ei suju hyvin. Kehit-tämisehdotuksia nostettiin esille seuraavasti: asiakkaita tulee voimaannuttaa entistä enemmän tekemään itse asioitaan ja asiakkuuden päättymisestä tulee keskustella aiemmin asiakkaiden kanssa. Lisäksi asiakassuunnitelman kopio voitaisiin antaa asiakkaille, jotta he pystyisivät paremmin seuramaan omaa polkuansa ja nähdä, mitä he ovat jo saavuttaneet projektin aikana.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia miten muutos mahdollistetaan työntekijöiden intervention avulla ja miten muutos toteutuu projektin käytännön työssä. Tarkoituksenani oli tarkastella sekä Iceni-projektin henkilökunnan että asiakkaiden näkökulmia haastattelemalla osaa heistä. Tarkoituksena oli kerätä myös kehittämisehdotuksia Iceni-projektia varten.
Tutkimukseni oli kvalitatiivinen. Haastattelin teemahaastattelun avulla seitsemää projektin työntekijää ja kolmea asiakkuuden loppuvaiheessa olevaa asiakasta. Ennen haastatteluja olin avannut teorian avulla Englannin sosiaalityön viitekehystä lasten ja perheiden parissa, ja näin valottanut Iceni-projektin toimintaympäristöä. Lisäksi keskeistä oli avata opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä: muutos, interventio ja riippuvuus.
Opinnäytetyöni lopussa vertasin henkilökunnan ja asiakkaiden näkökulmia toisiinsa ja muodostin vertailun avulla päätelmiä. Tämän vertailun jälkeen testasin saamiani päätelmiä haastattelemalla vielä kolmea työntekijää ja testasin saamieni päätelmien paikkaansa pitävyyttä.
Opinnäytetyöni osoitti, että henkilökunnan ja asiakkaiden mukaan Iceni-projektin työmuodoilla avulla voidaan mahdollistaa intervention kautta muutos. Keskeisimmät interventiokeinot olivat haastattelujen perusteella: kriisi-interventio, ihmissuhdemalli ja asiakkaiden tietoisuuden lisääminen heidän omista asioistaan ja arvoistaan. Sekä henkilökunta että asiakkaat puhuivat myönteisesti Iceni-projektia kohtaan. Projektin toimintakeinot nähtiin ainutlaatuisina ja hyvin asiakaskeskeisinä. Asiakkaat näkivät projektin parhaimpina puolina asiakkaiden kohtaamisen sellaisina kuin he ovat eikä heitä kritisoida. Henkilökunnan mukaan on tärkeää antaa asiakkaille positiivista palautetta eikä keskittyä negatiivisiin puoliin.
Kehittämisehdotuksia nostettiin esille etenkin projektin toiminnan laajentamista kohtaan. Koska projektin työkeinot nähtiin ainutlaatuisina toimivina keinoina, koettiin haastattelujen perusteella tärkeäksi laajentaa projektin toimintaa jopa muualle Iso-Britanniaan, jotta palvelu tavoittaisi kaikki potentiaaliset asiakkaat. Lisäksi interventio voitaisiin mahdollistaa aiemmin, mikäli projektin toiminta laajenisi. Osa asiakkaista kokee tarvitsevansa enemmän aikaa luottamuksen rakentamiseen henkilökuntaa kohtaan. Asiakkaat ohjautuvat nyt pitkälti kriisitilanteissa projektiin eikä aikaa tämän vuoksi ole, kriisitilanteissa tulee toimia nopeasti.
Haastatteluista nousi esille, että asiakkuuden lopettamisessa tarvitaan vielä paljon kehitettävää. Haastateltujen työntekijöiden mukaan asiakassuhteen päättyminen ei suju hyvin. Kehit-tämisehdotuksia nostettiin esille seuraavasti: asiakkaita tulee voimaannuttaa entistä enemmän tekemään itse asioitaan ja asiakkuuden päättymisestä tulee keskustella aiemmin asiakkaiden kanssa. Lisäksi asiakassuunnitelman kopio voitaisiin antaa asiakkaille, jotta he pystyisivät paremmin seuramaan omaa polkuansa ja nähdä, mitä he ovat jo saavuttaneet projektin aikana.