Pojat ja dialoginen kohtaaminen
Seppilä, Sami (2014)
Seppilä, Sami
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610022
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa on kehitetty kokonaisvaltainen kasvuun ja muutokseen tähtäävä työote poikien kohtaamiseen. Opinnäytetyön tavoitteena on nuoriso- ja kasvatusalan kehittäminen. Tarve tehdä tämä kehittämistyö on noussut laajasta yhteiskunnallisesta huolesta, nuorten pahoinvoinnin kasautumisesta pojille ja nuorille miehille.
Kehitetty työote rakentuu dialogisuuden perustalle ja sen käyttäminen merkitsee työntekijältä ymmärrystä ja tahtoa työotteen neljään tasoon: Minä – kohtaaminen – yhteiset merkitykset – kasvu ja muutos. Opinnäytetyön lähtökohta poikatyöhön ja poikien kohtaamiseen on jokaisen tarve tulla kuulluksi ja nähdyksi. Työote rakentuu aidolle kohtaamiselle, jonka avainasemassa poikatyön kontekstissa on aito kiinnostus poikaa ja hänen maailmaansa kohtaan. Työntekijältä se merkitsee läsnäoloa, aktiivista kuuntelemista ja jokaisen pojan kohtaamista ainutkertaisena yksilönä, jolla on yksilöllisiä tarpeita, tunteita ja tapa nähdä maailma.
Opinnäytetyö on toimintatutkimus, joka on tehty Poikien Talolla Helsingissä. Poikien Talo on Kalliolan Nuoret ry:n käynnistämä neljän vuoden kehittämishanke, jossa kehitetään toimintamallia syrjäytymisvaarassa olevien poikien tavoittamiseen ja kohtaamiseen.
Toimintatutkimuksessa tutkimus yhdistyy toimintaan. Se merkitsee, ettei teoriaa ja käytäntöä erotella toisistaan, vaan ne nähdään saman asian eri puolina. Teorian kehittämisen sijaan toimintatutkimuksen perusta on käytännön hyödyssä ja käyttökelpoisen tiedon lisääntymisessä. Tutkimusaineisto koostuu tutkimuspäiväkirjasta, johon on kerätty havaintoja ja ajatuksia poikatyöstä ja poikien kohtaamisesta Poikien Talolla. Tämän lisäksi aineistoon on haastateltu kaikki Poikien Talon työntekijät. Opinnäytetyön tulokset ja kehitetty työote on seurausta työelämän kokemuksien, tutkimusaineiston ja teorian välisestä dialogista.
Kehittämistyön tuloksia ja työotetta voi jalkauttaa nuoriso- ja kasvatusalalle laajasti kaikkialle, missä poikien kanssa työskennellään. Kehitettyä työotetta voi tuoda toimialalle myös koulutuksen muodossa. Koulutuksessa keskiössä olisi kohtaaminen ja kokonaisvaltainen kasvu- ja muutosprosessi dialogisessa viitekehyksessä. Koulutuksen lisäksi työotteen ja sen ajatusmaailman käytäntöön vieminen on mahdollista kouluttamalla tulevia ja nykyisiä vuorovaikutustyön ammattilaisia opetuslaitoksissa opinnäytetyön tulosten pohjalta. Poikatyön lisäksi opinnäytetyötä voi hyödyntää yleisesti nuorisotyössä, aikuisten kohtaamisessa tai ihan missä tahansa vuorovaikutustyössä ruohonjuuritasolta johtamiseen.
Kehitetty työote rakentuu dialogisuuden perustalle ja sen käyttäminen merkitsee työntekijältä ymmärrystä ja tahtoa työotteen neljään tasoon: Minä – kohtaaminen – yhteiset merkitykset – kasvu ja muutos. Opinnäytetyön lähtökohta poikatyöhön ja poikien kohtaamiseen on jokaisen tarve tulla kuulluksi ja nähdyksi. Työote rakentuu aidolle kohtaamiselle, jonka avainasemassa poikatyön kontekstissa on aito kiinnostus poikaa ja hänen maailmaansa kohtaan. Työntekijältä se merkitsee läsnäoloa, aktiivista kuuntelemista ja jokaisen pojan kohtaamista ainutkertaisena yksilönä, jolla on yksilöllisiä tarpeita, tunteita ja tapa nähdä maailma.
Opinnäytetyö on toimintatutkimus, joka on tehty Poikien Talolla Helsingissä. Poikien Talo on Kalliolan Nuoret ry:n käynnistämä neljän vuoden kehittämishanke, jossa kehitetään toimintamallia syrjäytymisvaarassa olevien poikien tavoittamiseen ja kohtaamiseen.
Toimintatutkimuksessa tutkimus yhdistyy toimintaan. Se merkitsee, ettei teoriaa ja käytäntöä erotella toisistaan, vaan ne nähdään saman asian eri puolina. Teorian kehittämisen sijaan toimintatutkimuksen perusta on käytännön hyödyssä ja käyttökelpoisen tiedon lisääntymisessä. Tutkimusaineisto koostuu tutkimuspäiväkirjasta, johon on kerätty havaintoja ja ajatuksia poikatyöstä ja poikien kohtaamisesta Poikien Talolla. Tämän lisäksi aineistoon on haastateltu kaikki Poikien Talon työntekijät. Opinnäytetyön tulokset ja kehitetty työote on seurausta työelämän kokemuksien, tutkimusaineiston ja teorian välisestä dialogista.
Kehittämistyön tuloksia ja työotetta voi jalkauttaa nuoriso- ja kasvatusalalle laajasti kaikkialle, missä poikien kanssa työskennellään. Kehitettyä työotetta voi tuoda toimialalle myös koulutuksen muodossa. Koulutuksessa keskiössä olisi kohtaaminen ja kokonaisvaltainen kasvu- ja muutosprosessi dialogisessa viitekehyksessä. Koulutuksen lisäksi työotteen ja sen ajatusmaailman käytäntöön vieminen on mahdollista kouluttamalla tulevia ja nykyisiä vuorovaikutustyön ammattilaisia opetuslaitoksissa opinnäytetyön tulosten pohjalta. Poikatyön lisäksi opinnäytetyötä voi hyödyntää yleisesti nuorisotyössä, aikuisten kohtaamisessa tai ihan missä tahansa vuorovaikutustyössä ruohonjuuritasolta johtamiseen.