Lapsen ja vanhemman välinen vuorovaikutussuhde : katsaus toimintaterapian kirjallisuuteen ja tutkimukseen
Laakso, Laura; Vänttinen, Maiju (2014)
Laakso, Laura
Vänttinen, Maiju
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405259849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405259849
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, miten toimintaterapian kirjallisuudessa ja tutkimuksissa kuvaillaan lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutussuhdetta edistäviä ja estäviä tekijöitä, sekä minkälaisia toimintaterapeuttien keinoja vuorovaikutussuhteen tukemiseksi kirjallisuudessa ja tutkimuksissa esitellään. Tarve aiheen selvittämiselle nousi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) lastenpsykiatrian parissa työskenteleviltä toimintaterapeuteilta. He kohtaavat työssään perheitä, joilla esiintyy haasteita lapsen ja vanhemman välisessä vuorovaikutussuhteessa.
Opinnäytetyön viitekehyksenä käytetään sosiaalisen osallistumisen tukemisen viitekehystä, jonka on kehittänyt Laurette Joan Olson (2010). Opinnäytetyön teoriaosuus rakentuu viitekehyksestä, varhaisen vuorovaikutuksen teorioista ja kiintymyssuhdeteorioista. Teoriaosuudessa on tarkasteltu opinnäytetyölle merkityksellisiä aiheita toimintaterapian kirjallisuuden näkökulmasta, lisäksi opinnäytetyö sisältää neljän tutkimusartikkelin analyysin, jonka avulla löytyi vuorovaikutussuhdetta edistäviä ja estäviä tekijöitä sekä toimintaterapeuttien keinoja sen tukemiseen.
Toimintaterapeuteille on optimaaliset mahdollisuudet toimia lapsen ja vanhemman välisen vuorovaikutussuhteen tukijoina. Tämä opinnäytetyö pyrkii tarjoamaan katsauksen siihen, miten toimintaterapian kirjallisuudessa ja tutkimuksessa aihetta on käsitelty. Työelämässä toimivat toimintaterapeutit voivat saada tämän opinnäytetyön kautta työkaluja näyttöön perustuvuuteen, alan opiskelijoille tämä opinnäytetyö tarjoaa tietoa aiheesta, jota on käsitelty toimintaterapian kirjallisuudessa vain marginaalisesti.
Opinnäytetyön viitekehyksenä käytetään sosiaalisen osallistumisen tukemisen viitekehystä, jonka on kehittänyt Laurette Joan Olson (2010). Opinnäytetyön teoriaosuus rakentuu viitekehyksestä, varhaisen vuorovaikutuksen teorioista ja kiintymyssuhdeteorioista. Teoriaosuudessa on tarkasteltu opinnäytetyölle merkityksellisiä aiheita toimintaterapian kirjallisuuden näkökulmasta, lisäksi opinnäytetyö sisältää neljän tutkimusartikkelin analyysin, jonka avulla löytyi vuorovaikutussuhdetta edistäviä ja estäviä tekijöitä sekä toimintaterapeuttien keinoja sen tukemiseen.
Toimintaterapeuteille on optimaaliset mahdollisuudet toimia lapsen ja vanhemman välisen vuorovaikutussuhteen tukijoina. Tämä opinnäytetyö pyrkii tarjoamaan katsauksen siihen, miten toimintaterapian kirjallisuudessa ja tutkimuksessa aihetta on käsitelty. Työelämässä toimivat toimintaterapeutit voivat saada tämän opinnäytetyön kautta työkaluja näyttöön perustuvuuteen, alan opiskelijoille tämä opinnäytetyö tarjoaa tietoa aiheesta, jota on käsitelty toimintaterapian kirjallisuudessa vain marginaalisesti.