Oppilaitoksen turvallisuusdokumentaatio
Laava, Tuukka (2014)
Laava, Tuukka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405259839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405259839
Tiivistelmä
Jokelan ja Kauhajoen surmatöiden myötävaikutuksesta kansallisen kiinnostuksen kohteeksi noussut kouluyhteisön hyvinvointi, on johtanut useiden ohjelmien ja kehittämishankkeiden käynnistymiseen valtionhallinnon tasolla. Viranomaisten havahtumisesta oppimisympäristöä ja kouluyhteisöä koskettaviin uhkakuviin ja riskitekijöihin kuvaa vuoden 2010 alkukeväällä käynnissä olleet 115 erilaista asiaan liittyvää toimenpidettä. Toimenpiteiden tavoitteena on ollut löytää niitä keinoja, joilla vastaavanlaisten tapausten toteutuminen vältetään ja yleistä turvallisuutta parannetaan sekä viranomaisten toimintakykyä kehitetään.
Kasvatuksen ja koulutuksen kentän toimijoiden tehtävää terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin edistämiseksi on katsottu voitavan tukea ohjeistamalla opetuksen järjestäjiä oppilaitosten kokonaisturvallisuuden suunnittelussa, eri suunnitelmien yhteensovittamisessa ja suunnitelmien käyttöönottamisessa. Suunnitelmien yhteensovittamisen on esitetty tapahtuvan koulun turvallisuuskansiolla. Koulun turvallisuuskansio kokoaa kaikki oppilaitoksen turvallisuusasiakirjat ja turvallisuuteen liittyvät suunnitelmat yhteen säännöllisesti päivitettävään asiakirjaan.
Yhteistyössä opetuksen järjestäjän, sosiaali- ja terveystoimen, poliisin ja pelastustoimen kesken valmisteltavan koulun turvallisuuskansion tehtävänä on toimia perehdytyksen ja koulutuksen välineenä paikallisen turvallisuustyön kehittämisessä ja toteuttamisessa. Koulun turvallisuuskansion soveltuvuutta annettuun tehtävään on arvioitu opinnäytetyön tutkimustehtävässä. Opinnäyteyön tutkimustehtävänä on ollut selvittää laadullisen tutkimuksen keinoin, kuinka koulun turvallisuuskansion käyttöarvoa oppilaitosten päivittäistoiminnassa voitaisiin parantaa ja oppilaitosten turvallisuusdokumentaation rakennetta jäsentää.
Ratkaisuna ongelmaan tarjotaan esitystä turvallisuusdokumentaation rakennemallista. Mallista, joka perustuu kansainvälisissä standardeissakin tunnettuun PDCA-menettelyyn. PDCA-menettely takaa turvallisuusdokumentaation rakennemallin yhteensopivuuden vastaavaan menettelyyn perustuvien taikka prosessimaista toimintamallia käyttävien johtamisjärjestelmien kanssa.
Kasvatuksen ja koulutuksen kentän toimijoiden tehtävää terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin edistämiseksi on katsottu voitavan tukea ohjeistamalla opetuksen järjestäjiä oppilaitosten kokonaisturvallisuuden suunnittelussa, eri suunnitelmien yhteensovittamisessa ja suunnitelmien käyttöönottamisessa. Suunnitelmien yhteensovittamisen on esitetty tapahtuvan koulun turvallisuuskansiolla. Koulun turvallisuuskansio kokoaa kaikki oppilaitoksen turvallisuusasiakirjat ja turvallisuuteen liittyvät suunnitelmat yhteen säännöllisesti päivitettävään asiakirjaan.
Yhteistyössä opetuksen järjestäjän, sosiaali- ja terveystoimen, poliisin ja pelastustoimen kesken valmisteltavan koulun turvallisuuskansion tehtävänä on toimia perehdytyksen ja koulutuksen välineenä paikallisen turvallisuustyön kehittämisessä ja toteuttamisessa. Koulun turvallisuuskansion soveltuvuutta annettuun tehtävään on arvioitu opinnäytetyön tutkimustehtävässä. Opinnäyteyön tutkimustehtävänä on ollut selvittää laadullisen tutkimuksen keinoin, kuinka koulun turvallisuuskansion käyttöarvoa oppilaitosten päivittäistoiminnassa voitaisiin parantaa ja oppilaitosten turvallisuusdokumentaation rakennetta jäsentää.
Ratkaisuna ongelmaan tarjotaan esitystä turvallisuusdokumentaation rakennemallista. Mallista, joka perustuu kansainvälisissä standardeissakin tunnettuun PDCA-menettelyyn. PDCA-menettely takaa turvallisuusdokumentaation rakennemallin yhteensopivuuden vastaavaan menettelyyn perustuvien taikka prosessimaista toimintamallia käyttävien johtamisjärjestelmien kanssa.