Lähitukihenkilöiden rooli Kieku-tietojärjestelmän käytössä valtiovarainministeriössä
Weckström, Jenna (2014)
Weckström, Jenna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405259832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405259832
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona valtiovarainministeriölle. Ministeriössä otettiin käyttöön Kieku-tietojärjestelmä 1.1.2013, jota varten koulutettiin 19 lähitukihenkilöä. Lähitukihenkilöt avustivat virkamiehiä järjestelmän käyttöönotossa ja sen jälkeen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, oliko jokin lähitukihenkilöille suunnitelluista rooleista korostunut tai jäänyt pois Kiekun käyttöönoton aikana tai sen jälkeen. Tavoitteena oli myös selvittää, millaisena lähitukihenkilöt kokivat roolinsa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään perehdyttämistä ja työnopastusta, erityisesti perehdyttäjän ja työnopastajan näkökulmasta. Työssä käsitellään näiden lisäksi myös erilaisia perehdyttäjärooleja sekä perehdyttämisen ja työnopastuksen erilaisia menetelmiä.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa valtiovarainministeriön Kieku-lähitukihenkilöä joulukuussa 2013 ja tammikuussa 2014.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että lähitukihenkilöt toimivat edelleen heille suunnitelluissa rooleissa opastajina, perehdyttäjiä, muistuttajina, tallentajina ja yhdyshenkilöinä. Perehdyttäjän ja muistuttajan roolien koettiin korostuneen, mutta mikään rooleista ei ollut jäänyt pois. Koettiin, että ministeriössä on hyvä olla vielä jatkossakin Kieku-lähitukihenkilöitä tukemassa loppukäyttäjiä ja perehdyttämässä uusia työntekijöitä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, oliko jokin lähitukihenkilöille suunnitelluista rooleista korostunut tai jäänyt pois Kiekun käyttöönoton aikana tai sen jälkeen. Tavoitteena oli myös selvittää, millaisena lähitukihenkilöt kokivat roolinsa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään perehdyttämistä ja työnopastusta, erityisesti perehdyttäjän ja työnopastajan näkökulmasta. Työssä käsitellään näiden lisäksi myös erilaisia perehdyttäjärooleja sekä perehdyttämisen ja työnopastuksen erilaisia menetelmiä.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa valtiovarainministeriön Kieku-lähitukihenkilöä joulukuussa 2013 ja tammikuussa 2014.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että lähitukihenkilöt toimivat edelleen heille suunnitelluissa rooleissa opastajina, perehdyttäjiä, muistuttajina, tallentajina ja yhdyshenkilöinä. Perehdyttäjän ja muistuttajan roolien koettiin korostuneen, mutta mikään rooleista ei ollut jäänyt pois. Koettiin, että ministeriössä on hyvä olla vielä jatkossakin Kieku-lähitukihenkilöitä tukemassa loppukäyttäjiä ja perehdyttämässä uusia työntekijöitä.