Sairaala Lapponian hoitajavastaanoton kehittäminen terveyden edistämisen ja asiakaslähtöisen hoitotyön näkökulmasta
Tohmola, Leena (2014)
Tohmola, Leena
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405249782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405249782
Tiivistelmä
Sairaala Lapponiassa sairaanhoitaja aloitti vuonna 2005 pitämään itsenäistä hoitajavastaanottoa. Tutkimushetkellä hoitajavastaanottotoiminta piti sisällään akuuttihoidon lisäksi myös pitkäaikaissairaiden kontrollit. Lähtökohtana opinnäytetyölleni olivat muutospaineet peruster-veydenhuollossa ja ristiriita nykyisessä toiminnassa suhteessa muuttuvaan hoidon tarpeeseen. Tutkimukseni tavoitteena oli hoitajavastaanottotoiminnan yhtenäistäminen asiakaslähtöiseksi ja terveyttä edistäväksi. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kuvata hoitajavastaanottotoiminnan kehittämistä Sairaala Lapponiassa. Tutkimuksessani selvitin, miten hoitajat halusivat kehittää omaa hoitajavastaanottoaan, minkälainen ammattitaito hoitajalta vaadittiin hoitajavastaanotolla toimimiseen, miten terveyden edistäminen näkyi heidän arkityössään ja mitä vastaanottoa pitävien hoitajien mielestä oli asiakaslähtöinen hoitotyö.
Tutkimukseni kohderyhmänä oli 11 hoitajavastaanottoa pitävää hoitajaa Sairaala Lapponiassa. Laadullisen tutkimuksen tiedonkeruunmenetelmänä oli kyselylomake ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Lisätietoa hoitajavastaanoton alkutaipaleesta keräsin puolistrukturoidun haastattelulomakkeen avulla. Tutkimusmenetelmänä käytin kehittävän työntutkimuksen menetelmää. Kehittämisprosessin vaiheet kuvasin ekspansiivisen oppimissyklimallin avulla.
Tutkimustulosten mukaan perusterveydenhuollon hoitajavastaanottoa voitiin Sairaala Lapponiassa kehittää ja yhtenäistää kirjaamisen, yhtenäisten hoitolinjojen, tiimi- ja ryhmätyöskentelyn ja säännöllisten koulutusten avulla. Lisäksi vastaanottotilanteeseen tuli varata riittävästi aikaa potilaskontaktia varten. Tutkimukseeni osallistuvien hoitajien tuli hallita hoitotyön aut-tamismenetelmät, keskeiset tutkimus- ja hoitotoimenpiteet sekä lääkehoidon toteuttamisen. Asiakaslähtöinen hoitotyö sisälsi vastaanottoa pitävien hoitajien mielestä kokonaisvaltaisen hoidon, vuorovaikutuksen, yksilöllisyyden, asiakkaan vastuun omasta terveydestä ja sairauksien hoidosta, tasavertaisuuden, hoitosuunnitelman, molemminpuolisen kunnioituksen ja yhteis-työn. Hoitajavastaanotolla terveyden edistäminen ja sen ylläpitäminen edellyttivät hoitajilta panostamista ennaltaehkäisevään työotteeseen, varhaiseen puuttumiseen, potilasohjaukseen ja elintapaohjaukseen.
Tutkimukseni kohderyhmänä oli 11 hoitajavastaanottoa pitävää hoitajaa Sairaala Lapponiassa. Laadullisen tutkimuksen tiedonkeruunmenetelmänä oli kyselylomake ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Lisätietoa hoitajavastaanoton alkutaipaleesta keräsin puolistrukturoidun haastattelulomakkeen avulla. Tutkimusmenetelmänä käytin kehittävän työntutkimuksen menetelmää. Kehittämisprosessin vaiheet kuvasin ekspansiivisen oppimissyklimallin avulla.
Tutkimustulosten mukaan perusterveydenhuollon hoitajavastaanottoa voitiin Sairaala Lapponiassa kehittää ja yhtenäistää kirjaamisen, yhtenäisten hoitolinjojen, tiimi- ja ryhmätyöskentelyn ja säännöllisten koulutusten avulla. Lisäksi vastaanottotilanteeseen tuli varata riittävästi aikaa potilaskontaktia varten. Tutkimukseeni osallistuvien hoitajien tuli hallita hoitotyön aut-tamismenetelmät, keskeiset tutkimus- ja hoitotoimenpiteet sekä lääkehoidon toteuttamisen. Asiakaslähtöinen hoitotyö sisälsi vastaanottoa pitävien hoitajien mielestä kokonaisvaltaisen hoidon, vuorovaikutuksen, yksilöllisyyden, asiakkaan vastuun omasta terveydestä ja sairauksien hoidosta, tasavertaisuuden, hoitosuunnitelman, molemminpuolisen kunnioituksen ja yhteis-työn. Hoitajavastaanotolla terveyden edistäminen ja sen ylläpitäminen edellyttivät hoitajilta panostamista ennaltaehkäisevään työotteeseen, varhaiseen puuttumiseen, potilasohjaukseen ja elintapaohjaukseen.