Oppilaitosten turvallisuuskansion käsikirja
Mattila, Ari (2014)
Mattila, Ari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405249750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405249750
Tiivistelmä
Tämän tradenomi AMK tutkinnon toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa asiakirja, johon on kerätty sellainen tutkittu tieto jota kouluissa tarvitaan turvallisuuskansion ylläpitämiseen. Työssäni on koottuna myös ohjeita turvallisuustyön tekemiseen kouluissa. Työ on toteutettu tuotosportfolio muotoisena. Tuotoksena sähköisessä muodossa julkaistava oppilaitoksen turvallisuuskansion kokoava asiakirja, joka on tarkoitettu oikeusministeriön selvityksessä (2010) oppilaitostenturvallisuuden hallinnoinnin kannalta välttämättömäksi. Toinen osa työstäni on opinnäytteen raportti.
Opinnäytteessäni keskityn käytännön läheisesti Matti Waitisen väitöskirjassaan "Turvallinen koulu? Helsinkiläisten peruskoulujen turvallisuuskulttuurista ja siihen vaikuttavista tekijöistä" esiintuomiin ongelmiin, jotka näyttävät keskittyvän yläkäsitteen turvallisuusjohtamisen alle. Tutkimuksen mukaan muillakin osa-alueilla on puutteita, mutta pääsääntöisesti johtaminen ja turvallisuustiedon lisäys ja asennekasvatus ovat niistä suurimmat. Waitisen tutkimusta lukiessani sain kuvan, ettei kouluissa tiedetä tarkkaan mitä heidän oikeastaan tulee tietää ja mistä tietoa löytyy tarvittaessa. Edellä mainitut kommentit antoivat minulle sykäyksen tehdä tämän opinnäytetyön. Tavoitteenani oli tehdä sähköisesti julkaistava versio oppilaitosturvallisuuden käsikirjasta, johon kootaan lyhyesti turvallisuusasiat joita jokaisessa oppilaitoksessa tarvitaan. Lyhyen asian esittelyn jälkeen on linkki asiantuntijoiden laatimille nettisivuille, joissa on mahdollista saada hyvinkin täsmällistä tietoa sekä valmiita riskianalyysi-tarkastuslistoja tai muuten yksityiskohtaista tietoa turvallisuuden osa-alueilta.
Opinnäytteessäni keskityn käytännön läheisesti Matti Waitisen väitöskirjassaan "Turvallinen koulu? Helsinkiläisten peruskoulujen turvallisuuskulttuurista ja siihen vaikuttavista tekijöistä" esiintuomiin ongelmiin, jotka näyttävät keskittyvän yläkäsitteen turvallisuusjohtamisen alle. Tutkimuksen mukaan muillakin osa-alueilla on puutteita, mutta pääsääntöisesti johtaminen ja turvallisuustiedon lisäys ja asennekasvatus ovat niistä suurimmat. Waitisen tutkimusta lukiessani sain kuvan, ettei kouluissa tiedetä tarkkaan mitä heidän oikeastaan tulee tietää ja mistä tietoa löytyy tarvittaessa. Edellä mainitut kommentit antoivat minulle sykäyksen tehdä tämän opinnäytetyön. Tavoitteenani oli tehdä sähköisesti julkaistava versio oppilaitosturvallisuuden käsikirjasta, johon kootaan lyhyesti turvallisuusasiat joita jokaisessa oppilaitoksessa tarvitaan. Lyhyen asian esittelyn jälkeen on linkki asiantuntijoiden laatimille nettisivuille, joissa on mahdollista saada hyvinkin täsmällistä tietoa sekä valmiita riskianalyysi-tarkastuslistoja tai muuten yksityiskohtaista tietoa turvallisuuden osa-alueilta.