Moniaistinen tila nuoren päihdepysäytyksen tukena
Järvinen, Sonja (2014)
Järvinen, Sonja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239640
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä kokeiltiin Aistien-menetelmän soveltuvuutta nuorten kanssa tehtävässä päihdetyössä. Opinnäytetyö toteutettiin Helsingissä Nuorten päihdepysäytysyksikkö Muuvissa sen asiakkaina olleiden kahden nuoren kanssa heidän yksilöprosesseinaan. Aistien-menetelmää on kehitetty Laurea-ammattikorkeakoulussa, ja sen ideana on rakentaa ja käyttää moniaistista tilaa elämyksellisenä ympäristönä. Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli tarjota elämyksiä kaikille aisteille tilat rakentaneiden nuorten mielenmaisemiin perustuen. Tavoitteena oli kokeiluun osallistuneiden nuorten aktivointi. Menetelmän avulla tavoiteltiin nuorten hyvinvoinnin tukemista ja voimavarojen löytymistä sekä vuorovaikutuksen edistämistä heidän elämänsä tärkeiden ihmisten kanssa. Moniaistisen tilan tarkoituksena oli näyttäytyä oppimisympäristönä, jonka avulla nuorilla oli mahdollisuus välittää tietoa itsestään muille ja olla samalla heidän itsensä aikaansaama rentouttava paikka. Lisäksi toiminnalla pyrittiin motivoimaan nuoria päihteettömyyteen Muuvin toimintaperiaatteiden mukaisesti sekä suuntaamaan nuorten katse tulevaisuuteen ja positiivisiin asioihin. Huomioon otettiin asiakasprosessin taustalla tapahtunut nuoruuden identiteettineuvottelu.
Asiakasprosessin vaiheita olivat moniaistisen tilan suunnittelu, rakentaminen, vierailut valmiissa tilassa sekä palautteen keräys. Nuoret kutsuivat vanhempansa vierailemaan tilaan, ja lisäksi työryhmän jäsenet ja muut nuoret kävivät katsomassa niitä. Nuorilta saadun palautteen mukaan tilojen rakentaminen oli mielekästä tekemistä, ja heille välittyi tunne kuulluksi tulemisesta prosessin aikana. Niin menetelmän kokeiluun osallistuneet nuoret kuin Muuvin työryhmän jäsenet kokivat menetelmän hyvänä osana nuorten päihdepysäytyksen yhteydessä tapahtuvaa toimintaa. Toiminnallisen opinnäytetyön perusta oli toiminnan arviointi. Arviointi perustui toiminnan kuvaukseen, nuorilta saatuihin kommentteihin, palautelomakkeiden vastauksiin, työryhmältä saatuun palautteeseen sekä omiin havaintoihini.
Asiakasprosessin vaiheita olivat moniaistisen tilan suunnittelu, rakentaminen, vierailut valmiissa tilassa sekä palautteen keräys. Nuoret kutsuivat vanhempansa vierailemaan tilaan, ja lisäksi työryhmän jäsenet ja muut nuoret kävivät katsomassa niitä. Nuorilta saadun palautteen mukaan tilojen rakentaminen oli mielekästä tekemistä, ja heille välittyi tunne kuulluksi tulemisesta prosessin aikana. Niin menetelmän kokeiluun osallistuneet nuoret kuin Muuvin työryhmän jäsenet kokivat menetelmän hyvänä osana nuorten päihdepysäytyksen yhteydessä tapahtuvaa toimintaa. Toiminnallisen opinnäytetyön perusta oli toiminnan arviointi. Arviointi perustui toiminnan kuvaukseen, nuorilta saatuihin kommentteihin, palautelomakkeiden vastauksiin, työryhmältä saatuun palautteeseen sekä omiin havaintoihini.