Lasten kokemuksia pedagogisesta pienryhmätoiminnasta
Rämä, Viivi (2014)
Rämä, Viivi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239633
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka lapset kokivat pedagogisessa pienryhmässä toimimisen. Tutkimus tehtiin Kouvolan kaupungin varhaiskasvatuspalveluiden tarpeisiin. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin avoimena kyselynä yhden esiopetusryhmän lapsia haastattelemalla. Aineisto saatiin kokoon haastattelemalla esikouluikäisiä lapsia, joiden ryhmässä oli toimintakauden ajan toteutettu pedagogista pienryhmätoimintaa. Aineiston analysointiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineiston analyysivaiheessa aineisto pelkistettiin, eli yhdistettiin, minkä perusteella tuloksia tulkittiin.
Opinnäytetyön tuloksissa korostuivat lasten samankaltaiset mielipiteet siitä, että asiat olivat kaikin puolin hyvin pedagogista pienryhmätoimintaa toteutettaessa. Lapset olivat selvästi tehneet samoja huomioita ryhmän toiminnassa, yleisessä ilmapiirissä ja arjessa, kuin aikuisetkin. Lisäksi tuloksissa näyttäytyi vahvasti lasten mielipiteet pedagogisesta pienryhmätoiminnasta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan esikouluikäiset lapset kokivat pedagogisen pienryhmätoiminnan hyvänä asiana. Lapsilla havaittiin olevan osallisuudesta positiivisia kokemuksia, jotka edistävät heidän hyvinvointia ja myönteisen omakuvan rakentamista. Johtopäätökseksi saatiin myös se, että lapset eivät kokeneet kaverisuhteiden muodostamista hankalaksi, vaikka toiminta tapahtuikin pienryhmissä.
Opinnäytetyön tuloksissa korostuivat lasten samankaltaiset mielipiteet siitä, että asiat olivat kaikin puolin hyvin pedagogista pienryhmätoimintaa toteutettaessa. Lapset olivat selvästi tehneet samoja huomioita ryhmän toiminnassa, yleisessä ilmapiirissä ja arjessa, kuin aikuisetkin. Lisäksi tuloksissa näyttäytyi vahvasti lasten mielipiteet pedagogisesta pienryhmätoiminnasta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan esikouluikäiset lapset kokivat pedagogisen pienryhmätoiminnan hyvänä asiana. Lapsilla havaittiin olevan osallisuudesta positiivisia kokemuksia, jotka edistävät heidän hyvinvointia ja myönteisen omakuvan rakentamista. Johtopäätökseksi saatiin myös se, että lapset eivät kokeneet kaverisuhteiden muodostamista hankalaksi, vaikka toiminta tapahtuikin pienryhmissä.