KARTOITUS SODANKYLÄN TAAJAMAN RAVITSEMISLIIKKEIDEN NYKYTILASTA JA UUDEN RAVITSEMISLIIKKEEN TARPEESTA
Vaarala, Teija (2014)
Vaarala, Teija
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239609
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kartoittaa Sodankylän taajaman ravitsemisliikkeiden nykytilaa ja mahdollisen uuden ravitsemisliikkeen tarvetta. Toimeksiantajanani toimi Sodankylän kehittämispalvelut.
Tietoperustassa perehdyin Sodankylän kuntaan ja sen nykyisiin ravitsemisliikkeisiin ja niiden markkinoihin. Etsin erilaisia tutkimuksia ja opinnäytetöitä omaan aiheeseeni liittyen. Lisäksi kävin läpi nykytila-analyysejä, joiden avulla yritys voi suunnitella ja toteuttaa markkina-alueelle sopivan liikeidean. Viimeisenä avasin kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä erilaisia segmentointiperusteita.
Käytin kartoituksessani laadullista tutkimusmenetelmää, jossa on käytetty myös määrällistä tutkimusotetta. Tein puolistrukturoidun kyselylomakkeen Webropol-ohjelmalla, ja jaoin linkin Sodankylän kunnan kotisivuilla sekä Facebookin ryhmissä Sodankylän kansalaiskanava ja Sodankylän ilmoituskanava. Kyselyni linkki oli auki kaksi viikkoa, jonka aikana sain 300 vastausta. Vastaajista 78 prosenttia oli naisia ja 84 prosenttia kaikista vastanneista ilmoitti asuinpaikkakunnakseen Sodankylän kunnan.
Tuloksista selvisi, että Sodankylän ravitsemisliikkeiden nykytilaan ei olla tyytyväisiä. Tarjonta ei ole tarpeeksi monipuolista ja se painottuu liikaa pikaruokaan. Ruuan laatu ei vastaa hintatasoa ja monien mielestä viihtyisyyteen ei ole kiinnitetty tarpeeksi huomiota. Sodankylään kaivataan yhdistelmäravintolaa, josta saisi hyvää ruokaa ja jonka aukioloajat jatkuisivat tarpeeksi myöhään etenkin viikonloppuisin. Lisäksi kaivattiin live-esiintyjiä ja mahdollisuutta istua iltaa ystävien kanssa. Lisätutkimuksena voisi tehdä samankaltaisen kartoituksen Sodankylässä vieraileville matkailijoille. Matkailijoilta voisi kysellä heidän odotuksiaan ja toiveitaan Sodankylän ravitsemisliikkeitä kohtaan.
Tietoperustassa perehdyin Sodankylän kuntaan ja sen nykyisiin ravitsemisliikkeisiin ja niiden markkinoihin. Etsin erilaisia tutkimuksia ja opinnäytetöitä omaan aiheeseeni liittyen. Lisäksi kävin läpi nykytila-analyysejä, joiden avulla yritys voi suunnitella ja toteuttaa markkina-alueelle sopivan liikeidean. Viimeisenä avasin kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä erilaisia segmentointiperusteita.
Käytin kartoituksessani laadullista tutkimusmenetelmää, jossa on käytetty myös määrällistä tutkimusotetta. Tein puolistrukturoidun kyselylomakkeen Webropol-ohjelmalla, ja jaoin linkin Sodankylän kunnan kotisivuilla sekä Facebookin ryhmissä Sodankylän kansalaiskanava ja Sodankylän ilmoituskanava. Kyselyni linkki oli auki kaksi viikkoa, jonka aikana sain 300 vastausta. Vastaajista 78 prosenttia oli naisia ja 84 prosenttia kaikista vastanneista ilmoitti asuinpaikkakunnakseen Sodankylän kunnan.
Tuloksista selvisi, että Sodankylän ravitsemisliikkeiden nykytilaan ei olla tyytyväisiä. Tarjonta ei ole tarpeeksi monipuolista ja se painottuu liikaa pikaruokaan. Ruuan laatu ei vastaa hintatasoa ja monien mielestä viihtyisyyteen ei ole kiinnitetty tarpeeksi huomiota. Sodankylään kaivataan yhdistelmäravintolaa, josta saisi hyvää ruokaa ja jonka aukioloajat jatkuisivat tarpeeksi myöhään etenkin viikonloppuisin. Lisäksi kaivattiin live-esiintyjiä ja mahdollisuutta istua iltaa ystävien kanssa. Lisätutkimuksena voisi tehdä samankaltaisen kartoituksen Sodankylässä vieraileville matkailijoille. Matkailijoilta voisi kysellä heidän odotuksiaan ja toiveitaan Sodankylän ravitsemisliikkeitä kohtaan.