Typografisten logojen trendit 2000-luvulla
Visanto, Mira (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239607
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan trendien osaa graafisessa suunnittelussa. Pitääkö trendejä vältellä vai kopioida, ja miksi ne syntyvät? Tutkimuksessa käydään läpi muutamien vuosien lohkoihin leikeltynä 2000-luvulla pinnalle nousseita logosuunnittelun ilmiöitä. Apuna käytetään LogoLounge-nimistä logojen verkkopankkia sekä sen vuosiraportteja ja mietin trendin merkitystä.
Kirjoittajan tavoitteena oli tutustua logosuunnittelun maailmaan ja tutkia lyhyellä aikavälillä myös sen historiaa ja kehitystä. Logosuunnittelu kiteyttää tavoitteen kuvasta viestin välittäjänä mahdollisimman vähillä keinoilla.
Toiminnallisessa osuudessa uudistetaan audiovisuaalisen alan yrityksen yritysilme ja käydään lyhyesti sen prosessi läpi. Yrityksen aiempi ilme oli ollut muuttumaton vuodesta 1984, ja yritys halusi uuden ilmeen olevan nuorekas ja moderni.
Opinnäytetyö rakentuu siten, että ensimmäinen luku käsittelee logotrendien teoriaa, jonka jälkeen käydään läpi kolmen vuoden pituisia aikajanoja. Kappaleen lopussa avataan vielä hieman logosuunnittelun tilaa Suomessa. Sen jälkeen siirrytään toiminnalliseen osuuteen, joka alkaa yritysesittelyllä. Työssä esitellään myös uusi ilme ja lopuksi katsotaan tehtyä työtä logotrendeistä kerätyn tiedon valossa.
Kirjoittajan tavoitteena oli tutustua logosuunnittelun maailmaan ja tutkia lyhyellä aikavälillä myös sen historiaa ja kehitystä. Logosuunnittelu kiteyttää tavoitteen kuvasta viestin välittäjänä mahdollisimman vähillä keinoilla.
Toiminnallisessa osuudessa uudistetaan audiovisuaalisen alan yrityksen yritysilme ja käydään lyhyesti sen prosessi läpi. Yrityksen aiempi ilme oli ollut muuttumaton vuodesta 1984, ja yritys halusi uuden ilmeen olevan nuorekas ja moderni.
Opinnäytetyö rakentuu siten, että ensimmäinen luku käsittelee logotrendien teoriaa, jonka jälkeen käydään läpi kolmen vuoden pituisia aikajanoja. Kappaleen lopussa avataan vielä hieman logosuunnittelun tilaa Suomessa. Sen jälkeen siirrytään toiminnalliseen osuuteen, joka alkaa yritysesittelyllä. Työssä esitellään myös uusi ilme ja lopuksi katsotaan tehtyä työtä logotrendeistä kerätyn tiedon valossa.