Hoivaympäristössä työskentelyyn valmistava koulutus taiteilijoille
Linnela-Aniszewski, Päivi (2014)
Linnela-Aniszewski, Päivi
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239602
Tiivistelmä
Opetusministeriö julkaisi toimintaohjelmaksi vuosille 2010-2014 Taiteesta ja kulttuurista hyvinvointia –ehdotuksen, joka kuuluu osaksi vuonna 2007 julkistettua Terveyden edistämisen politiikkaohjelmaa. Ohjelmassa on todettu yksilön oikeus olla osallisena taide- ja kulttuuritoiminnassa omien voimavarojensa mukaan asuinympäristöstä ja toimintakyvystään riippumatta. Taiteilijoiden valmiudet työelämän kohtaamisiin ja toimintaympäristöjen tuntemiseen eivät aina ole riittävät eikä hoitoalalla välttämättä ole ymmärrystä taiteen käyttötavoista ja toimintamuodoista sekä vaikutuksista ja mahdollisuuksista.
Tämä kehittämisprojekti toteutettiin osana Taiteen edistämiskeskuksen Varsinais-Suomen toimialueen Lounais-Suomen toimipisteen Osaamispolku–hanketta, jonka tavoitteena oli ohjata 15-20 taiteilijaa rakentamaan ja kehittämään taiteen kautta ihmisten tasa-arvoisia kohtaamisia laitosympäristössä, vanhainkodeissa ja kotihoidossa. Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa vanhusten kanssa hoivaympäristössä työskentelyyn valmistava koulutus Osaamispolku–hankkeeseen osallistuville taiteilijoille. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli edistää taiteilijoiden valmiuksia kohtaamisiin hoivaympäristössä. Koulutukseen sisältyi aiheita, jotka käsittelivät muun muassa vanhustenhoidon toimintaympäristöä ja toimintakulttuuria sekä vanhuksen kohtaamista ja toimintakykyä.
Kehittämisprojektissa toteutettiin soveltava tutkimus, jonka tarkoituksena oli saada tietoa taiteilijoiden ja hoitoyksiköiden edustajien kokemuksista ja näkemyksistä vanhuksen ja taiteilijan kohtaamisesta sekä taiteilijoiden toiveista koulutuksen sisällön ja toteutustavan suhteen. Tulosten avulla muodostettiin lähtökohdat toteutettavalle koulutukselle ottamalla huomioon toiveita ja lähtötilannetta. Aineiston keruu toteutettiin avoimena haastatteluna yhteensä 15 taiteilijalle ja 6 hoitoyksikön edustajalle sekä keräämällä kirjallinen palaute avoimin kysymyksin taiteilijoilta koulutuksen päätteeksi.
Kehittämisprojektin tuloksena tuotettiin ja toteutettiin vanhusten kanssa hoivaympäristössä työskentelyyn valmistava koulutus taiteilijoille sekä kirjallinen kooste koulutuksessa käsiteltävistä aiheista. Koulutus sisälsi neljä osiota, joiden pääsisällöt olivat Terveys – ja sosiaalialan palvelujärjestelmä ja ohjaus, Vanhuksen kohtaaminen ja vuorovaikutus, Ikääntyneen toimintakyky ja voimavarat sekä Etiikka ja arvot vanhustyössä. Koulutus toteutettiin osallistavia ja aktivoivia menetelmiä soveltaen sekä vuorovaikutteista lähestymistapaa hyödyntäen.
Tämä kehittämisprojekti toteutettiin osana Taiteen edistämiskeskuksen Varsinais-Suomen toimialueen Lounais-Suomen toimipisteen Osaamispolku–hanketta, jonka tavoitteena oli ohjata 15-20 taiteilijaa rakentamaan ja kehittämään taiteen kautta ihmisten tasa-arvoisia kohtaamisia laitosympäristössä, vanhainkodeissa ja kotihoidossa. Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa vanhusten kanssa hoivaympäristössä työskentelyyn valmistava koulutus Osaamispolku–hankkeeseen osallistuville taiteilijoille. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli edistää taiteilijoiden valmiuksia kohtaamisiin hoivaympäristössä. Koulutukseen sisältyi aiheita, jotka käsittelivät muun muassa vanhustenhoidon toimintaympäristöä ja toimintakulttuuria sekä vanhuksen kohtaamista ja toimintakykyä.
Kehittämisprojektissa toteutettiin soveltava tutkimus, jonka tarkoituksena oli saada tietoa taiteilijoiden ja hoitoyksiköiden edustajien kokemuksista ja näkemyksistä vanhuksen ja taiteilijan kohtaamisesta sekä taiteilijoiden toiveista koulutuksen sisällön ja toteutustavan suhteen. Tulosten avulla muodostettiin lähtökohdat toteutettavalle koulutukselle ottamalla huomioon toiveita ja lähtötilannetta. Aineiston keruu toteutettiin avoimena haastatteluna yhteensä 15 taiteilijalle ja 6 hoitoyksikön edustajalle sekä keräämällä kirjallinen palaute avoimin kysymyksin taiteilijoilta koulutuksen päätteeksi.
Kehittämisprojektin tuloksena tuotettiin ja toteutettiin vanhusten kanssa hoivaympäristössä työskentelyyn valmistava koulutus taiteilijoille sekä kirjallinen kooste koulutuksessa käsiteltävistä aiheista. Koulutus sisälsi neljä osiota, joiden pääsisällöt olivat Terveys – ja sosiaalialan palvelujärjestelmä ja ohjaus, Vanhuksen kohtaaminen ja vuorovaikutus, Ikääntyneen toimintakyky ja voimavarat sekä Etiikka ja arvot vanhustyössä. Koulutus toteutettiin osallistavia ja aktivoivia menetelmiä soveltaen sekä vuorovaikutteista lähestymistapaa hyödyntäen.