Undersökning av interna kommunikationen vid Yrkeshögskolan Novia Raseborg
Pakalen, Linus; Karlsson, Emil (2014)
Pakalen, Linus
Karlsson, Emil
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239591
Tiivistelmä
Examensarbetet har gjorts på uppdrag från enhetsassistenten i Yrkeshögskolan Novia Raseborg. Vårt uppdrag går ut på att göra en undersökning av skolans informationskanaler för att få reda på hur mycket de olika kanalerna är i användning och för att ta reda på personalens och studerandes åsikter om informationskanalerna och skolans interna kommunikation.
Vi har använt en kvalitativ och en kvantitativ forskningsmetod för att få ett brett forskningsresultat. För den kvantitativa datainsamlingen använde vi oss av en enkätutdelning som vi delade ut för hand till samtliga i skolan, studerande och personal. Den kvalitativa undersökningen gjordes med hjälp av halvstrukturerade intervjuer för fyra stycken utvalda, tre stycken från personalen och en studerande.
Med hjälp av vår enkätundersökning och intervjuerna har vi fått statistik över hur mycket de olika informationskanalerna används och en bättre insikt i hur elever och personal tycker att den interna kommunikationen fungerar.
I framtiden kan resultatet från denna undersökning användas för att förbättra den interna kommunikationen i Yrkeshögskolan Novia Raseborg. This thesis was done commissioned by the dean assistant at Novia University of Applied Sciences in Raseborg. Our assignment was to examine the different information channels at Novia, Campus Raseborg, investigate to what extent they are used and also survey the students’ and personnel’s opinions on the internal communication.
We have utilized both a qualitative and a quantitative research method in order to achieve a broad result. The quantitative data collection was done through a survey that was handed out to the students and the personnel. The qualitative part was done in the form of structured interviews with four selected persons, three employed and one student.
The survey and the interviews have provided statistics for determining how actively the information channels are used as well as given an insight into how the internal communication is working according to the students and personnel.
The results from this thesis can be used to improve the internal communication at Novia Raseborg in the future.
Vi har använt en kvalitativ och en kvantitativ forskningsmetod för att få ett brett forskningsresultat. För den kvantitativa datainsamlingen använde vi oss av en enkätutdelning som vi delade ut för hand till samtliga i skolan, studerande och personal. Den kvalitativa undersökningen gjordes med hjälp av halvstrukturerade intervjuer för fyra stycken utvalda, tre stycken från personalen och en studerande.
Med hjälp av vår enkätundersökning och intervjuerna har vi fått statistik över hur mycket de olika informationskanalerna används och en bättre insikt i hur elever och personal tycker att den interna kommunikationen fungerar.
I framtiden kan resultatet från denna undersökning användas för att förbättra den interna kommunikationen i Yrkeshögskolan Novia Raseborg.
We have utilized both a qualitative and a quantitative research method in order to achieve a broad result. The quantitative data collection was done through a survey that was handed out to the students and the personnel. The qualitative part was done in the form of structured interviews with four selected persons, three employed and one student.
The survey and the interviews have provided statistics for determining how actively the information channels are used as well as given an insight into how the internal communication is working according to the students and personnel.
The results from this thesis can be used to improve the internal communication at Novia Raseborg in the future.