Marknadsföring via sociala medier : Instagram som marknadsföringskanal i köpcentret Forum
Hintze, Charlotta (2014)
Hintze, Charlotta
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239567
Tiivistelmä
Sammandrag:
För att företag skall nå sina potentiella kunder måste de kommunicera med sina kunder på rätt sätt. Den digitala utvecklingen har medfört stora förändringar inom marknadskommunikationen och den ser därmed annorlunda ut idag. Idag måste företaget ta hänsyn till utvecklingen som skett inom den digitala marknadsföringen. Användningen av sociala medier som marknadsföringskanal har blivit allt mera vardagligt och därmed har det även blivit aktuellt för företag att börja implementera sociala medier i sin marknadsföringsstrategi. Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur Instagram fungerar som markandsföringskanal för köpcentret Forum. Med hjälp av en kvalitativ undersökning i form av en webbenkät undersöker jag potentiella kunders åsikter om hur man kunde effektivera användningen av Instagram som marknadsföringskanal. Examensarbetet består av en teoridel samt en empiridel. I teoridelen presenteras betydelsen av marknadskommunikation och relevant teori inom området. I empiridelen presenteras resultaten från undersökningen som analyserats med hjälp av statistikprogrammet SPSS. Abstract:
For companies to reach their potential customers, the company must communicate with the customer in the right way. The evolution of digital communication has led to major changes in marketing strategy and communication with customer works differently nowadays. The company must take into account developments that have occurred in the digital marketing. The use of social media as a marketing channel has become more and more common and therefore it has also become more relevant for companies to start implementing social media into their marketing strategy. The goal of this thesis was to investigate how Instagram works as a marketing channel for the Forum shopping center. Using a qualitative study in the form of an online survey, I investigated potential customers' opinions on how to make the use of Instagram as a marketing channel more effective. The thesis consists of a theoretical and a empirical part. The theoretical part presents the importance of marketing communications and relevant theory in the field. In the empirical part the results from the survey are analyzed using SPSS.
För att företag skall nå sina potentiella kunder måste de kommunicera med sina kunder på rätt sätt. Den digitala utvecklingen har medfört stora förändringar inom marknadskommunikationen och den ser därmed annorlunda ut idag. Idag måste företaget ta hänsyn till utvecklingen som skett inom den digitala marknadsföringen. Användningen av sociala medier som marknadsföringskanal har blivit allt mera vardagligt och därmed har det även blivit aktuellt för företag att börja implementera sociala medier i sin marknadsföringsstrategi. Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur Instagram fungerar som markandsföringskanal för köpcentret Forum. Med hjälp av en kvalitativ undersökning i form av en webbenkät undersöker jag potentiella kunders åsikter om hur man kunde effektivera användningen av Instagram som marknadsföringskanal. Examensarbetet består av en teoridel samt en empiridel. I teoridelen presenteras betydelsen av marknadskommunikation och relevant teori inom området. I empiridelen presenteras resultaten från undersökningen som analyserats med hjälp av statistikprogrammet SPSS.
For companies to reach their potential customers, the company must communicate with the customer in the right way. The evolution of digital communication has led to major changes in marketing strategy and communication with customer works differently nowadays. The company must take into account developments that have occurred in the digital marketing. The use of social media as a marketing channel has become more and more common and therefore it has also become more relevant for companies to start implementing social media into their marketing strategy. The goal of this thesis was to investigate how Instagram works as a marketing channel for the Forum shopping center. Using a qualitative study in the form of an online survey, I investigated potential customers' opinions on how to make the use of Instagram as a marketing channel more effective. The thesis consists of a theoretical and a empirical part. The theoretical part presents the importance of marketing communications and relevant theory in the field. In the empirical part the results from the survey are analyzed using SPSS.