Andiamosta Kookenkään : konseptimuutoksen vaikutukset asiakkaiden myymälämielikuvaan
Viili, Sallamaarit (2014)
Viili, Sallamaarit
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239563
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Myllyn Andiamon ja Kookengän asiakkaiden myymäläkuvia. Lisäksi selvitettiin, onko vuonna 2012 tehty konseptimuutos vaikuttanut positiivisesti asiakkaiden myymäläkuvaan. Teorian mukaan asiakas luo mielikuvia muun muassa myymälän ympäristöstä, myytävistä tuotteista ja myymälän henkilökunnasta, ja muodostaa niiden perusteella myymäläkuvan. Positiivisen myymäläkuvan luominen on tärkeää, sillä yhdeltä alueelta negatiivisen mielikuvan saanut asiakas reagoi negatiivisemmin kaikkiin muihinkin osa-alueisiin, jolloin negatiivinen mielikuva ruokkii itse itseään. Tässä työssä tämä teoria on keskeissä osassa, sillä sitä on käytetty apuna sekä teoriapohjan että tutkimuslomakkeen muodostamisessa.
Tutkimusaineisto kerättiin vuoden välein määrällisellä tutkimuksella Myllyn Andiamon ja Kookengän myymälöissä. Ensimmäiseen tutkimukseen osallistui 96 ja toiseen 92 vastaajaa. Tutkimus suoritettiin tutkimuslomakkeella ja tutkimusaineisto analysoitiin määrällisin menetelmin.
Tulosten mukaan asiakkaiden myymäläkuva sekä Andiamosta että Kookengästä oli melko positiivinen. Konseptimuutos ei kuitenkaan muuttanut asiakkaiden myymäläkuvaa positiivisempaan suuntaan. Ainoastaan alle 19-vuotiaiden vastaajien keskuudessa konseptimuutos oli parantanut myymäläkuvaa, sillä heidän vastauksissaan Kookenkää pidettiin huomattavasti viihtyisämpänä, toimivampana ja tuotevalikoimaltaan parempana kuin Andiamoa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että konseptimuutos on onnistunut vetoamaan erityisesti nuoreen asiakaskuntaan.
Tutkimusaineisto kerättiin vuoden välein määrällisellä tutkimuksella Myllyn Andiamon ja Kookengän myymälöissä. Ensimmäiseen tutkimukseen osallistui 96 ja toiseen 92 vastaajaa. Tutkimus suoritettiin tutkimuslomakkeella ja tutkimusaineisto analysoitiin määrällisin menetelmin.
Tulosten mukaan asiakkaiden myymäläkuva sekä Andiamosta että Kookengästä oli melko positiivinen. Konseptimuutos ei kuitenkaan muuttanut asiakkaiden myymäläkuvaa positiivisempaan suuntaan. Ainoastaan alle 19-vuotiaiden vastaajien keskuudessa konseptimuutos oli parantanut myymäläkuvaa, sillä heidän vastauksissaan Kookenkää pidettiin huomattavasti viihtyisämpänä, toimivampana ja tuotevalikoimaltaan parempana kuin Andiamoa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että konseptimuutos on onnistunut vetoamaan erityisesti nuoreen asiakaskuntaan.