Boxle-Ongelmanratkaisupelin ohjelmointi
Salorinne, Juha (2014)
Salorinne, Juha
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239545
Tiivistelmä
Insinöörityön aiheena on pelinluomisprosessi, jonka tarkoituksena on toimia lisäopetuksena koulussa opitun lisäksi.
Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa peli, jonka tekeminen on sopivan haastavaa.
Suunnitelman pohjana toimivat asiat, jotka ovat tuttuja oppitunneilta ja vasta myöhemmin lisätään uusia opeteltavia asioita, jotta projektissa pääsisi hyvään alkuun.
Peli suunniteltiin vuoropohjaiseksi ja toteutettiin C++ ohjelmointikielellä. Toteutuksessa käytettiin lisäksi SFML-kirjastoja sekä Github varastoa version hallintaan.
Projektin aikana pelille suoritettiin kaksi julkista testausta, joihin osallistui satunnaisesti valittu 15 pelaajan joukko. Tämän lisäksi koodia ja peliä testattiin itsenäisesti aina, kun uutta koodia oli tehty.
Tuloksena syntyi toimiva ja pelattava peli, joka täytti suunnitteluvaiheessa asetetut tavoitteet. Pelissä on kuitenkin vielä paljon työtä ollakseen täysin valmis tuote.
Projektin aikana opittiin paljon uutta suunnittelun ja toteutuksen saralla. Suunnittelussa on hyvä rauhassa miettiä asioita, jotta koodi on hyvää ja jatkon kannalta helposti laajennettavaa. Toteutuksen puolelta opittiin, miten kiire voi saada aikaiseksi huonon koodin tuottamista.
Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa peli, jonka tekeminen on sopivan haastavaa.
Suunnitelman pohjana toimivat asiat, jotka ovat tuttuja oppitunneilta ja vasta myöhemmin lisätään uusia opeteltavia asioita, jotta projektissa pääsisi hyvään alkuun.
Peli suunniteltiin vuoropohjaiseksi ja toteutettiin C++ ohjelmointikielellä. Toteutuksessa käytettiin lisäksi SFML-kirjastoja sekä Github varastoa version hallintaan.
Projektin aikana pelille suoritettiin kaksi julkista testausta, joihin osallistui satunnaisesti valittu 15 pelaajan joukko. Tämän lisäksi koodia ja peliä testattiin itsenäisesti aina, kun uutta koodia oli tehty.
Tuloksena syntyi toimiva ja pelattava peli, joka täytti suunnitteluvaiheessa asetetut tavoitteet. Pelissä on kuitenkin vielä paljon työtä ollakseen täysin valmis tuote.
Projektin aikana opittiin paljon uutta suunnittelun ja toteutuksen saralla. Suunnittelussa on hyvä rauhassa miettiä asioita, jotta koodi on hyvää ja jatkon kannalta helposti laajennettavaa. Toteutuksen puolelta opittiin, miten kiire voi saada aikaiseksi huonon koodin tuottamista.