Sähköisen asioinnin hyötyjen arviointi : Sähköisen äitiyskorttipalvelun koekäyttö Tampereella
Määränen, Anne-Mari (2014)
Määränen, Anne-Mari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239543
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään sähköisen asioinnin hyötyjä ja niiden arvioimista. Työn teoreettisessa osassa tutustutaan erilaisiin julkisen hallinnon ohjeistuksiin sähköisen asioinnin hankkeiden arvioinnista ja prosessien kuvaamisesta. Työssä esitellään myös niitä THL:n suosituksia, joihin äitiysneuvolatoiminta Suomessa pohjautuu.
Tapaustutkimuksen käytännön esimerkki on Tampereella koekäytössä oleva sähköinen äitiyskorttipalvelu. Tapaustutkimuksen tavoitteena oli löytää ja arvioida palvelusta saa-tavia taloudellisia ja käyttäjien kokemia hyötyjä. Taloudellisten hyötyjen arviointia varten työssä tutustuttiin äitiysneuvolaprosessiin ja kuvattiin joitakin Tampereen äitiysneuvolatoiminnan kirjausprosesseja nykytasolla, koekäytön ajalta sekä tavoitetilassa. Koekäyttäjien kokemia hyötyjä selvitettiin projektin aikana tehdyillä kyselyillä. Hyötyjä kerättiin myös neuvolassa tehdystä haastattelusta ja kehitysryhmältä saadusta materiaalista.
Tietojärjestelmiä kehitettäessä järjestelmän hyötyjä arvioidaan ennen hankintapäätöksen tekemistä. Usein hyöty muunnetaan rahaksi; paljonko lisäkauppaa uusi järjestelmä tuottaa, paljonko säästöä sen avulla saavutetaan? Erityisesti julkishallinnon tietojärjestelmien ja palvelujen hyötyjä arvioidessa on kuitenkin hyvä muistaa, että järjestelmästä saatavat aineettomat hyödyt voivat olla arvoltaan kuluja suuremmat. Aineettomien hyötyjen arviointi voi kuitenkin olla vaikeata, eikä selkeitä mittareita ole.
Sähköisen äitiyskorttipalvelun hyödyt asiakkaalle ovat pitkälti aineettomia ja saavutettavissa täysin vasta, kun terveydenhuollon sähköinen asiointi on laajemmassa käytössä kuntarajoista ja toimintasektoreista riippumatta. Internetin ja sähköisen tiedonsiirron aikana potilastietojen eheyden, turvallisuuden ja saatavuuden merkitys kasvaa jatkuvasti.
Julkishallinnolle sähköiseen asiointiin siirtyminen merkitsee myös taloudellisia säästöjä ja mahdollistaa henkilöstön osaamisen ja voimavarojen hyödyntämisen asiakkaiden terveyttä edistävässä hoitotyössä rutiininomaisen toimistotyön sijaan. Tampereen äitiysneuvola on tämän koekäytön myötä edelläkävijä sähköisessä asioinnissa.
Tapaustutkimuksen käytännön esimerkki on Tampereella koekäytössä oleva sähköinen äitiyskorttipalvelu. Tapaustutkimuksen tavoitteena oli löytää ja arvioida palvelusta saa-tavia taloudellisia ja käyttäjien kokemia hyötyjä. Taloudellisten hyötyjen arviointia varten työssä tutustuttiin äitiysneuvolaprosessiin ja kuvattiin joitakin Tampereen äitiysneuvolatoiminnan kirjausprosesseja nykytasolla, koekäytön ajalta sekä tavoitetilassa. Koekäyttäjien kokemia hyötyjä selvitettiin projektin aikana tehdyillä kyselyillä. Hyötyjä kerättiin myös neuvolassa tehdystä haastattelusta ja kehitysryhmältä saadusta materiaalista.
Tietojärjestelmiä kehitettäessä järjestelmän hyötyjä arvioidaan ennen hankintapäätöksen tekemistä. Usein hyöty muunnetaan rahaksi; paljonko lisäkauppaa uusi järjestelmä tuottaa, paljonko säästöä sen avulla saavutetaan? Erityisesti julkishallinnon tietojärjestelmien ja palvelujen hyötyjä arvioidessa on kuitenkin hyvä muistaa, että järjestelmästä saatavat aineettomat hyödyt voivat olla arvoltaan kuluja suuremmat. Aineettomien hyötyjen arviointi voi kuitenkin olla vaikeata, eikä selkeitä mittareita ole.
Sähköisen äitiyskorttipalvelun hyödyt asiakkaalle ovat pitkälti aineettomia ja saavutettavissa täysin vasta, kun terveydenhuollon sähköinen asiointi on laajemmassa käytössä kuntarajoista ja toimintasektoreista riippumatta. Internetin ja sähköisen tiedonsiirron aikana potilastietojen eheyden, turvallisuuden ja saatavuuden merkitys kasvaa jatkuvasti.
Julkishallinnolle sähköiseen asiointiin siirtyminen merkitsee myös taloudellisia säästöjä ja mahdollistaa henkilöstön osaamisen ja voimavarojen hyödyntämisen asiakkaiden terveyttä edistävässä hoitotyössä rutiininomaisen toimistotyön sijaan. Tampereen äitiysneuvola on tämän koekäytön myötä edelläkävijä sähköisessä asioinnissa.