Muutosjohtajuus
Suomalainen, Minna (2014)
Suomalainen, Minna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239537
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kerrotaan muutosjohtajuudesta, muutoksesta, muutostahdosta, muutoksen käynnistymisestä ja sen epäonnistumisesta.
Yritysesimerkkinä on Esimerkkiyritys ja siihen tehtiin asiakastyytyväisyyskysely. Tarkoitukseni oli kyselyn avulla parantaa yrityksen mainetta ja liikevaihtoa. Opinnäytetyön alkuun on kirjoitettu teoriaa johtajuudesta. Opinnäytetyössä on pohdittu johtajan ominaisuuksia ja mittareita, joita käytetään onnistumisessa sekä millaista tietoa mittareista saadaan. Muutostahto on tärkeä osa muutoksessa ja johtajien on osattava luoda oikeanlainen muutostahto. Opinnäytetyössä esitellään myös muutoksen käynnistämistä ja sen neljää eri vaihetta. Muutoksessa alaiset odottavat esimieheltä oikeanlaista toimintaa, jolloin opinnäytetyössä käsitellään miten esimies voi sitouttaa alaisen muutoksessa. Muutos aiheuttaa erilaisia tunteita ja se voi myös epäonnistua. Tässä opinnäytetyössä kuvataan virheitä, joita muutoksessa tehdään. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin haastattelemalla Esimerkkiyrityksen asiakkaita iltaisin ja päiväsaikaan.
Haastattelun tuloksena saatiin hyviä vastauksia ja mitä yrityksessä pitäisi tehdä toisin. Tulosten vienti käytäntöön kuitenkin epäonnistui yrityksestä johtuvista syistä.
Yrityksen kannalta olisi ollut parempi, jos kysely olisi tehty aiemmin. Asiakastyytyväisyyskyselyitä pitäisi tehdä säännöllisin väliajoin, että epäkohtiin voitaisiin puuttua ajoissa.
Opinnäytetyössä kerrotaan muutosjohtajuudesta, muutoksesta, muutostahdosta, muutoksen käynnistymisestä ja sen epäonnistumisesta.
Yritysesimerkkinä on Esimerkkiyritys ja siihen tehtiin asiakastyytyväisyyskysely. Tarkoitukseni oli kyselyn avulla parantaa yrityksen mainetta ja liikevaihtoa. Opinnäytetyön alkuun on kirjoitettu teoriaa johtajuudesta. Opinnäytetyössä on pohdittu johtajan ominaisuuksia ja mittareita, joita käytetään onnistumisessa sekä millaista tietoa mittareista saadaan. Muutostahto on tärkeä osa muutoksessa ja johtajien on osattava luoda oikeanlainen muutostahto. Opinnäytetyössä esitellään myös muutoksen käynnistämistä ja sen neljää eri vaihetta. Muutoksessa alaiset odottavat esimieheltä oikeanlaista toimintaa, jolloin opinnäytetyössä käsitellään miten esimies voi sitouttaa alaisen muutoksessa. Muutos aiheuttaa erilaisia tunteita ja se voi myös epäonnistua. Tässä opinnäytetyössä kuvataan virheitä, joita muutoksessa tehdään. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin haastattelemalla Esimerkkiyrityksen asiakkaita iltaisin ja päiväsaikaan.
Haastattelun tuloksena saatiin hyviä vastauksia ja mitä yrityksessä pitäisi tehdä toisin. Tulosten vienti käytäntöön kuitenkin epäonnistui yrityksestä johtuvista syistä.
Yrityksen kannalta olisi ollut parempi, jos kysely olisi tehty aiemmin. Asiakastyytyväisyyskyselyitä pitäisi tehdä säännöllisin väliajoin, että epäkohtiin voitaisiin puuttua ajoissa.