Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Ravintola- ja kahvilapalveluiden suunnitteluprosessin kehittäminen palvelumuotoilun keinoin : Juvenes-Yhtiöt Oy
Manninen, Paula (2014)
Manninen, Paula
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239529
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja laatia palvelumuotoiluopas Juvenes-Yhtiöt Oy:n tuotekehitysorganisaatiolle, palveluiden suunnitteluprosessin avuksi. Oppaan tavoitteena oli varmistaa käyttäjälähtöisen näkökulman huomioiminen prosessissa, tarpeellisten tahojen tietoisuus omista tehtävistään ja vastuistaan prosessin aikana sekä tuotteiden ja konseptien tuotteistaminen projektimaisesti. Erityinen painotus oppaassa oli graafisen ilmeen ja brändin huomioimisessa.
Pirkanmaalla kesäkuussa 2013 käynnistetty muotoiluhanke Pirkanmaan Design Network, toimi opinnäytetyön lähtökohtana. Hanke tähtää muotoilun juurruttamiseen osaksi alueen pk-yritysten toimintaa ja ajoittuu vuosille 2014–2017. Osallistuin kesällä 2013 hankkeen esiselvitysvaiheessa yrityshaastattelujen toteuttamiseen. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, ja haastateltavina oli Pirkanmaan alueen yritysjohtajia. Tuloksista voitiin todeta yritysten kiinnostus muotoilua ja erityisesti palvelumuotoilua kohtaan.
Aihe palvelumuotoilun opinnäytetyöstä syntyi hankkeen esiselvitysvaiheen aikana. Juvenes-Yhtiöt Oy oli yksi haastatelluista yrityksistä ja tätä kautta kiinnostunut palvelumuotoilusta.
Koska palvelumuotoilu ei ole kovin tunnettu käsite yritysten keskuudessa, opinnäytetyön tavoitteena oli selventää yleisesti palvelumuotoilun käsitettä ja sen merkitystä sekä sitä, mitä mahdollisuuksia se voi tarjota yritysten liiketoiminnalle. Tavoitteena oli myös kuvata palvelumuotoiluprosessin kulku sekä esitellä palvelumuotoilun työkaluja.
Opinnäytetyö aloitettiin perehtymällä teoriatietoon. Opinnäytetyön teoria käsittelee asiakaskokemusta sekä yrityksen että asiakkaan näkökulmista. Palvelumuotoilun teoriaosuudessa keskitytään palvelumuotoilukäsitteen määritelmään ja siihen liittyviin käsitteisiin. Lisäksi esitellään palvelumuotoiluprosessin kulku.
Opinnäytetyön lopputuloksena valmistui palvelumuotoiluopas yrityksen käyttöön. Juvenes-Yhtiöt Oy:n suunnitelmissa on ottaa palvelumuotoiluoppaasta osia käytäntöön ja avuksi toiminnan suunnitteluun. Jatkossa opasta voidaan kehittää yrityksen toiminnan mukaan haluttuun suuntaan.
Opinnäytetyön luku 7 ja liitteet ovat luottamuksellista tietoa.
Pirkanmaalla kesäkuussa 2013 käynnistetty muotoiluhanke Pirkanmaan Design Network, toimi opinnäytetyön lähtökohtana. Hanke tähtää muotoilun juurruttamiseen osaksi alueen pk-yritysten toimintaa ja ajoittuu vuosille 2014–2017. Osallistuin kesällä 2013 hankkeen esiselvitysvaiheessa yrityshaastattelujen toteuttamiseen. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, ja haastateltavina oli Pirkanmaan alueen yritysjohtajia. Tuloksista voitiin todeta yritysten kiinnostus muotoilua ja erityisesti palvelumuotoilua kohtaan.
Aihe palvelumuotoilun opinnäytetyöstä syntyi hankkeen esiselvitysvaiheen aikana. Juvenes-Yhtiöt Oy oli yksi haastatelluista yrityksistä ja tätä kautta kiinnostunut palvelumuotoilusta.
Koska palvelumuotoilu ei ole kovin tunnettu käsite yritysten keskuudessa, opinnäytetyön tavoitteena oli selventää yleisesti palvelumuotoilun käsitettä ja sen merkitystä sekä sitä, mitä mahdollisuuksia se voi tarjota yritysten liiketoiminnalle. Tavoitteena oli myös kuvata palvelumuotoiluprosessin kulku sekä esitellä palvelumuotoilun työkaluja.
Opinnäytetyö aloitettiin perehtymällä teoriatietoon. Opinnäytetyön teoria käsittelee asiakaskokemusta sekä yrityksen että asiakkaan näkökulmista. Palvelumuotoilun teoriaosuudessa keskitytään palvelumuotoilukäsitteen määritelmään ja siihen liittyviin käsitteisiin. Lisäksi esitellään palvelumuotoiluprosessin kulku.
Opinnäytetyön lopputuloksena valmistui palvelumuotoiluopas yrityksen käyttöön. Juvenes-Yhtiöt Oy:n suunnitelmissa on ottaa palvelumuotoiluoppaasta osia käytäntöön ja avuksi toiminnan suunnitteluun. Jatkossa opasta voidaan kehittää yrityksen toiminnan mukaan haluttuun suuntaan.
Opinnäytetyön luku 7 ja liitteet ovat luottamuksellista tietoa.