Elämyksellinen ruokatuote Varsinais-Suomessa
Kotaja, Aino (2014)
Kotaja, Aino
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239513
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää ruokapalveluiden elämyksellisyyttä Varsinais-Suomessa. Selvityksen tarkoituksena on auttaa ruokamatkailun kehittämistä Varsinais-Suomen alueella. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimii Turku Touring, joka toimii Varsinais-Suomen matkailukeskuksena.
Opinnäytetyössäni on kaksi osaa, joista ensimmäisenä on tietoperusta. Tietoperustassa käsittelen maaseutumatkailua yleisesti Suomessa sekä Varsinais-Suomen alueella. Lisäksi käyn läpi työni osalta tarvitsemiani elämyksen perusteita sekä suomalaista ruokakulttuuria ja perinneruokia. Toisessa osassa käyn läpi valitsemaani tutkimusmenetelmää ja kerron haastattelun tuloksista. Lopuksi vielä pohdin vastauksia työni teoriaan peilaten.
Tutkimuksessa haastattelin Varsinais-Suomessa ruokapalveluja tarjoavia yrittäjiä. Valitsin haastateltaviksi seitsemän yritystä, joista vastaukset sain viideltä. Haastattelut tein puhelimitse sekä sähköpostia apuna käyttäen.
Tutkimuksen avulla sain tietoa valmiiden ruokapalvelujen elämyksellisyydestä ja hieman yrittäjien suhtautumisesta elämyksen tuottamiseen. Tutkimuksen mukaan eri puolilta Varsinais-Suomea löytyy ruokapalvelujen tuottajia, jotka panostavat elämyksellisyyteen ja pyrkivät sillä luomaan tuotteelle lisäarvoa.
Opinnäytetyössäni on kaksi osaa, joista ensimmäisenä on tietoperusta. Tietoperustassa käsittelen maaseutumatkailua yleisesti Suomessa sekä Varsinais-Suomen alueella. Lisäksi käyn läpi työni osalta tarvitsemiani elämyksen perusteita sekä suomalaista ruokakulttuuria ja perinneruokia. Toisessa osassa käyn läpi valitsemaani tutkimusmenetelmää ja kerron haastattelun tuloksista. Lopuksi vielä pohdin vastauksia työni teoriaan peilaten.
Tutkimuksessa haastattelin Varsinais-Suomessa ruokapalveluja tarjoavia yrittäjiä. Valitsin haastateltaviksi seitsemän yritystä, joista vastaukset sain viideltä. Haastattelut tein puhelimitse sekä sähköpostia apuna käyttäen.
Tutkimuksen avulla sain tietoa valmiiden ruokapalvelujen elämyksellisyydestä ja hieman yrittäjien suhtautumisesta elämyksen tuottamiseen. Tutkimuksen mukaan eri puolilta Varsinais-Suomea löytyy ruokapalvelujen tuottajia, jotka panostavat elämyksellisyyteen ja pyrkivät sillä luomaan tuotteelle lisäarvoa.