Kuuntele ope, ihana ääni! : luovuutta edistävät työtavat instrumenttiopetuksessa
Puutio, Marjukka (2014)
Puutio, Marjukka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239509
Tiivistelmä
Olemmeko instrumenttipedagogeina luovuuden kätilöitä vai tukahduttajia? Tämä kysymys ohjasi minut tarkastelemaan luovuutta edistävien työtapojen käytön vaikutusta instrumenttipedagogin ammatti-identiteettiin. Halusin tutkia näiden työtapojen käytön vaikutuksia, koska olen kokenut niiden vaikuttavan positiivisesti niin oppilaan ja opettajan vuorovaikutukseen kuin myös työskentelymotivaatioon. Tutkimukseni on vaikuttavuustutkimus, jonka menetelmin pyrin selvittämään luovuutta edistävien työtapojen merkityksellisyyttä osana instrumenttipedagogiikan metodiikkaa. Tutkimuksen aineistona on aiheeseen liittyvä kirjallisuus, oma työskentelypäiväkirja ja havainnot omasta työstäni.
Luovuutta edistäviksi työtavoiksi määrittelen improvisoinnin, musiikillisen leikittelyn ja säveltämisen lisäksi myös instrumenttipedagogin oman luovuuden aktivoimat toimintatavat opetustilanteessa. Tässä opinnäytetyöni raporttiosassa kuvailen pedagogisissa arvoissani ja asenteissani tapahtuneita muutoksia, joita uusien työtapojen juurtuminen osaksi soitonopettajan arkeani ovat saaneet aikaan. Peilaan muutoksia muun muassa kymmenen vuoden aikana pitämäni työskentelypäiväkirjan tekstikatkelmien kautta. Pyrin myös kuvailemaan luovuutta edistävän soitonopettajan identiteetin yleisiä piirteitä sekä oppilaan ja opettajan yhteisen luovuuden mahdollistavaa pedagogista lähestymistapaa.
Työni toinen osio, opas ”Kohti luovaa instrumenttipedagogiikkaa”, on syntynyt tämän tutkimuksen sivutuotteena ja myös henkilökohtaisesta työelämän tarpeesta. Olen työskennellyt luovuutta edistävien ja erityisesti Simultaneous Learning –lähestymistavan parissa jo muutamia vuosia, muun muassa kouluttajana. Aiheeseen liittyvän suomenkielisen opetusmateriaalin puute herätti halun saattaa käyttämääni tietoa ja työtapoja myös kirjoitettuun muotoon.
Opinnäytetyöprosessissani olen huomannut luovuutta edistävien työtapojen käytön muokkaavan opettajan ammatti-identiteettiä, lisäävän työn iloa sekä kehittävän oppilaan kokonaisvaltaisen muusikkouden taitoja. Olen tehnyt myös huomion opettajan ja oppilaan toimivan vuorovaikutuksen merkityksellisyydestä luovuuteen uskaltautumisessa. Tämä opinnäytetyö voi toimia inspiraationa myös muille instrumenttipedagogeille, jotka haluavat kehittää omia työskentelytapojaan luovaan suuntaan tai reflektoida oman opettajuutensa kehittymistä.
Luovuutta edistäviksi työtavoiksi määrittelen improvisoinnin, musiikillisen leikittelyn ja säveltämisen lisäksi myös instrumenttipedagogin oman luovuuden aktivoimat toimintatavat opetustilanteessa. Tässä opinnäytetyöni raporttiosassa kuvailen pedagogisissa arvoissani ja asenteissani tapahtuneita muutoksia, joita uusien työtapojen juurtuminen osaksi soitonopettajan arkeani ovat saaneet aikaan. Peilaan muutoksia muun muassa kymmenen vuoden aikana pitämäni työskentelypäiväkirjan tekstikatkelmien kautta. Pyrin myös kuvailemaan luovuutta edistävän soitonopettajan identiteetin yleisiä piirteitä sekä oppilaan ja opettajan yhteisen luovuuden mahdollistavaa pedagogista lähestymistapaa.
Työni toinen osio, opas ”Kohti luovaa instrumenttipedagogiikkaa”, on syntynyt tämän tutkimuksen sivutuotteena ja myös henkilökohtaisesta työelämän tarpeesta. Olen työskennellyt luovuutta edistävien ja erityisesti Simultaneous Learning –lähestymistavan parissa jo muutamia vuosia, muun muassa kouluttajana. Aiheeseen liittyvän suomenkielisen opetusmateriaalin puute herätti halun saattaa käyttämääni tietoa ja työtapoja myös kirjoitettuun muotoon.
Opinnäytetyöprosessissani olen huomannut luovuutta edistävien työtapojen käytön muokkaavan opettajan ammatti-identiteettiä, lisäävän työn iloa sekä kehittävän oppilaan kokonaisvaltaisen muusikkouden taitoja. Olen tehnyt myös huomion opettajan ja oppilaan toimivan vuorovaikutuksen merkityksellisyydestä luovuuteen uskaltautumisessa. Tämä opinnäytetyö voi toimia inspiraationa myös muille instrumenttipedagogeille, jotka haluavat kehittää omia työskentelytapojaan luovaan suuntaan tai reflektoida oman opettajuutensa kehittymistä.