Sosiaalisen median opas pienille hotelleille
Lohtander, Annukka (2014)
Lohtander, Annukka
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229496
Tiivistelmä
Tämä työ on produktityyppinen opinnäytetyö, joka koostuu tietoperustasta ja tuotoksesta. Tuotos on sosiaalisen median opas pienille suomalaisille hotelleille.
Sosiaalisesta mediasta on tullut osa lähes jokaisen yrityksen toimintaa. Majoitusalalla tärkeimpiä alustoja ovat Facebook, TripAdvisor, Twitter, Foursquare, keskustelufoorumit, blogit sekä kuva- ja videopalvelut. Osassa näistä alustoista on syytä
olla mukana niin sisällön tuottajana kuin sen seuraajana ja reagoijanakin. Osan alustoista osalta riittää, että sisältöä seurataan toiminnan kehittämisen vuoksi ja reagoidaan sisältöön vain tarvittaessa. Antamalla asiakkaille mahdollisuus hotellin arvioimiseen tai kommentoimiseen esimerkiksi Facebookin tai TripAdvisorin avulla, voi hotelli ohjata ihmiset julkaisemaan sisältönsä niillä sivuilla, joilla hotelli on itsekin mukana sosiaalisessa mediassa.
Suurin osa yrityksistä ei analysoi eikä reagoi internetissä olevaan sisältöön. Ihmisistä on tullut halukkaita jakamaan kokemuksiaan ja sosiaalinen media on antanut loistavan
mahdollisuuden ihmisille jakaa sisältöä niin, että se tavoittaa suuren yleisön. Kuluttajat uskovat tavallisten matkailijoiden kirjoittamiin arvioihin yhtä hyvin kuin kriitikoiden arvioihin ja paremmin kuin hotellien omaan kirjoittamaan sisältöön. Asiakkaat varaavat huoneensa mielummin hotellista, jota on arvioitu internetissä - olivat arviot sitten negatiivisia tai positiivisia.
Positiiviset arviot voivat kasvattaa hotellihuoneiden myyntiä paljonkin ja negatiiviset arviot taas laskea myyntiä. Arvioihin ja kommentteihin vastaaminen on tärkeää. Vastausviestit on kirjoitettava huolella, sillä ne voivat arvioiden ja kommenttien ohella saada paljon yleisöä.
Sosiaalisesta mediasta on tullut osa lähes jokaisen yrityksen toimintaa. Majoitusalalla tärkeimpiä alustoja ovat Facebook, TripAdvisor, Twitter, Foursquare, keskustelufoorumit, blogit sekä kuva- ja videopalvelut. Osassa näistä alustoista on syytä
olla mukana niin sisällön tuottajana kuin sen seuraajana ja reagoijanakin. Osan alustoista osalta riittää, että sisältöä seurataan toiminnan kehittämisen vuoksi ja reagoidaan sisältöön vain tarvittaessa. Antamalla asiakkaille mahdollisuus hotellin arvioimiseen tai kommentoimiseen esimerkiksi Facebookin tai TripAdvisorin avulla, voi hotelli ohjata ihmiset julkaisemaan sisältönsä niillä sivuilla, joilla hotelli on itsekin mukana sosiaalisessa mediassa.
Suurin osa yrityksistä ei analysoi eikä reagoi internetissä olevaan sisältöön. Ihmisistä on tullut halukkaita jakamaan kokemuksiaan ja sosiaalinen media on antanut loistavan
mahdollisuuden ihmisille jakaa sisältöä niin, että se tavoittaa suuren yleisön. Kuluttajat uskovat tavallisten matkailijoiden kirjoittamiin arvioihin yhtä hyvin kuin kriitikoiden arvioihin ja paremmin kuin hotellien omaan kirjoittamaan sisältöön. Asiakkaat varaavat huoneensa mielummin hotellista, jota on arvioitu internetissä - olivat arviot sitten negatiivisia tai positiivisia.
Positiiviset arviot voivat kasvattaa hotellihuoneiden myyntiä paljonkin ja negatiiviset arviot taas laskea myyntiä. Arvioihin ja kommentteihin vastaaminen on tärkeää. Vastausviestit on kirjoitettava huolella, sillä ne voivat arvioiden ja kommenttien ohella saada paljon yleisöä.