Ungdomars upplevelser av delaktighet : Betydelsen av empowermentorienterat arbete i ungdomsverkstäder
Andersin, Sofia; Loimijoki, Linda (2014)
Andersin, Sofia
Loimijoki, Linda
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229472
Tiivistelmä
Nuorten syrjäytyminen on nykyyhteiskunnassa noussut yhteiskunnalliseksi ongelmaksi. Nuorten osallisuudentunteen vahvaistamiseksi vaaditaan sekä ehkäiseviä että korjaavia toimenpiteitä sisällyttämisen edellyttäessä osallisuutta yhteiskunnassa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa nuorten käsityksiä osallisuudesta ja kuvata niitä tekijöitä joiden he kokevat vaikuttavan jokapäiväiseen osallisuudentunteeseen. Fokusoidun ryhmähaastattelun kautta olemme etsineet vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Mitä osallisuus merkitsee nuorille? Mitkä tekijät vaikuttavat osallisuudentunteeseen? Miten nuorten osallisuudentunnetta voidaan lisätä?
Haastattelun tuloksen olemme analysoineet sisällönanalyysin periaatteita noudattaen, sosiaalipedagogiikka teoriapohjana. Sosiaalipedagogiikassa keskitymme osallisuuteen, voimauttamiseen ja kansalaisuuteen. Tutkimuksessa haastateltiin seitsemää nuorta. Haastateltavat olivat iältään 17-25 vuotiaita nuoria, jotka haastattelun ajankohtana osallistuivat nuorisotyöpajan toimintaan. Tutkimuksemme tulokset viittaavat nuorten kokevan osallisuuden tärkeänä arkipäivän hyvinvointia ja motivaatiota ajatellen. Koulun ja koulutuksen rakennetta ei pidetty lasten ja nuorten osallisuutta edistävänä, haastateltavilla ollessa ainoastaan hyviä kokemuksia nuorisotyöpajan toiminnasta. Tutkimuksemme tulokset vahvistavat tärkeiksi sekä voimaannuttavan nuorisotyön että itsenäisen päätöksenteon mahdollisuuden. Omaan elämäntilanteeseensa ja ympäristöönsä vaikuttamisen mahdollisuus lisää osallisuudentunnetta ja antaa nuorelle edellytykset aktiiviseen kansalaisuuteen.
Haastattelun tuloksen olemme analysoineet sisällönanalyysin periaatteita noudattaen, sosiaalipedagogiikka teoriapohjana. Sosiaalipedagogiikassa keskitymme osallisuuteen, voimauttamiseen ja kansalaisuuteen. Tutkimuksessa haastateltiin seitsemää nuorta. Haastateltavat olivat iältään 17-25 vuotiaita nuoria, jotka haastattelun ajankohtana osallistuivat nuorisotyöpajan toimintaan. Tutkimuksemme tulokset viittaavat nuorten kokevan osallisuuden tärkeänä arkipäivän hyvinvointia ja motivaatiota ajatellen. Koulun ja koulutuksen rakennetta ei pidetty lasten ja nuorten osallisuutta edistävänä, haastateltavilla ollessa ainoastaan hyviä kokemuksia nuorisotyöpajan toiminnasta. Tutkimuksemme tulokset vahvistavat tärkeiksi sekä voimaannuttavan nuorisotyön että itsenäisen päätöksenteon mahdollisuuden. Omaan elämäntilanteeseensa ja ympäristöönsä vaikuttamisen mahdollisuus lisää osallisuudentunnetta ja antaa nuorelle edellytykset aktiiviseen kansalaisuuteen.