Introduction to Photoshop 3D tool : and its efficient usage
Jablokov, Juri (2014)
Jablokov, Juri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229435
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutustutaan Adobe Photoshop -ohjelman 3D-toiminnallisuuteen, tutkitaan sen ominaisuuksia ja perehdytään sen tehokkaaseen käyttöön. Kerron myös ohjelman historiasta ja siitä, miten kyseinen toiminnallisuus kehittyi tähän päivään. Tutkiakseni sen eri käyttötapoja otin kaksi erilaista objektia teksturoitavaksi; yhden käsin maalattavan mielikuvitusobjektin ja yhden 3D-skannatun realistisen. Vertaan opinnäytetyössä Photoshop-ohjelman 3D-toiminnallisuutta muihin ohjelmiin, joissa on vastaava mahdollisuus, kuten Blenderiin ja Mudboxiin. Lisäksi kerron satunnaisesti vinkkejä Photoshopin ja 3D-työkalun käyttämisestä.
Luomme itsellemme öljysiveltimen Photoshopissa, ja muokkaamme Wacom-piirtopöydän asetuksia sekä Photoshopin asetuksia sellaisiksi, että meidän on helppo työskennellä tehokkaasti. Opimme, miten kannattaa valmistaa 3D-objekti Photoshop-ohjelmaan tuomista varten ja miten niitä tuodaan itse ohjelman sisään ilman ongelmia. Valmistamme työympäristön ja 3D-objektin maalausta varten. Esitän myös yksityiskohtaisesti muiden ohjelmien teksturointiprosessia ja vertaan niitä Photoshopiin. En mene itse ohjelmien käyttöön vaan keskityn niiden prosessiin, vahvuuksiin tai heikkouksiin.
Lopuksi teen yhteenvedon ja annan jotain muita mahdollisesti hyödyllisiä käyttötapoja. Photoshop oli ylivertainen tasojen ja kuvanmuokkausominaisuuksien toimivuudessa ja monipuolisuudessa. Sillä oli ilo maalata kuvitteellinen objekti, mutta realistinen objekti oli helpointa teksturoida Mudbox-ohjelmassa.
Luomme itsellemme öljysiveltimen Photoshopissa, ja muokkaamme Wacom-piirtopöydän asetuksia sekä Photoshopin asetuksia sellaisiksi, että meidän on helppo työskennellä tehokkaasti. Opimme, miten kannattaa valmistaa 3D-objekti Photoshop-ohjelmaan tuomista varten ja miten niitä tuodaan itse ohjelman sisään ilman ongelmia. Valmistamme työympäristön ja 3D-objektin maalausta varten. Esitän myös yksityiskohtaisesti muiden ohjelmien teksturointiprosessia ja vertaan niitä Photoshopiin. En mene itse ohjelmien käyttöön vaan keskityn niiden prosessiin, vahvuuksiin tai heikkouksiin.
Lopuksi teen yhteenvedon ja annan jotain muita mahdollisesti hyödyllisiä käyttötapoja. Photoshop oli ylivertainen tasojen ja kuvanmuokkausominaisuuksien toimivuudessa ja monipuolisuudessa. Sillä oli ilo maalata kuvitteellinen objekti, mutta realistinen objekti oli helpointa teksturoida Mudbox-ohjelmassa.