Sosiaalinen media elintarvikekauppojen markkinointivälineenä
Wikman, Johanna (2014)
Wikman, Johanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229400
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia elintarvikekauppojen mahdollisuuksia hyödyntää sosiaalista mediaa markkinointivälineenä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median markkinoinnin teoriasta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään myös eri sosiaalisen median kanavia, sekä niiden markkinoinnillisia erityispiirteitä. Lopuksi teoriaosuudessa käsitellään tutkimusta suomalaisten kuluttajien ja yritysten sosiaalisen median käyttötavoista nykypäivänä.
Teoreettista viitekehystä seurasi tutkimus, joka toteutettiin haastatteluna ja kyselynä elintarvikekauppojen sosiaalisesta mediasta vastaaville henkilöille. Tutkimus toteutettiin käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Teorioiden ja tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että suurin haaste sosiaalisessa mediassa markkinoinnille on ongelmat selvien tulosten osoittamisessa. Erityisesti haluttaisiin nähdä selvempiä vaikutuksia yritysten tuloksiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median markkinoinnin teoriasta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään myös eri sosiaalisen median kanavia, sekä niiden markkinoinnillisia erityispiirteitä. Lopuksi teoriaosuudessa käsitellään tutkimusta suomalaisten kuluttajien ja yritysten sosiaalisen median käyttötavoista nykypäivänä.
Teoreettista viitekehystä seurasi tutkimus, joka toteutettiin haastatteluna ja kyselynä elintarvikekauppojen sosiaalisesta mediasta vastaaville henkilöille. Tutkimus toteutettiin käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Teorioiden ja tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että suurin haaste sosiaalisessa mediassa markkinoinnille on ongelmat selvien tulosten osoittamisessa. Erityisesti haluttaisiin nähdä selvempiä vaikutuksia yritysten tuloksiin.