Delaktighet och gemenskap mellan generationerna-Kreativa arbetssätt som metod : En handbok
Johansson, Jenny; Lindholm, Michaela (2014)
Johansson, Jenny
Lindholm, Michaela
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229396
Tiivistelmä
Syftet med examensarbetet är att lyfta fram kreativa arbetssätt som kan användas för att minska klyftan mellan generationerna. Med hjälp av musikverksamhet som kreativ me-tod ville vi skapa möjligheten för barn och äldre att känna delaktighet och gemenskap i vardagen. Examensarbetet utmynnade i en handbok som bestod av musikverksamhet som förverkligades på Tenala servicehem tillsammans med Snicknäs daghems barn. Vår teoretiska referensram innehåller sociokulturell inspiration, kreativa arbetssätt, musik och rytmik samt delaktighet och gemenskap. Frågeställningar för detta examensarbete var: Hur kan professionella stöda växelverkan mellan barn på daghem och äldre på servicehem? Hur kan kreativa metoder öka delaktighet och gemenskap mellan barn och äldre? Eftersom examensarbetet utmynnade i en handbok var metoden för examensar-betet en produktutveckling. En produktutveckling som examensarbete strävar till att handleda, instruera och organisera verksamhet. Förverkligande av produkten kan fram-föras till exempel som en bok eller guide. Handboken riktas till professionella och liksinnade inom det sociala området. Innehållet i handboken är en sammanfattning av teori, tidigare forskning, praktisk verksamhet, bilder och sånger. Alla bilder i handboken kommer från den praktiska verksamheten och sångerna är kända barnsånger av Alice Tegnér. Den första frågeställningen besvarades med tidigare forskning, teori och praktisk verksamhet. Med sociokulturell inspiration kan professionella stöda växelverkan mellan barn på daghem och äldre på servicehem. Faktorer som hjälper professionella är bland annat kommunikation, inspiration, flexibilitet och spontanitet samt att man utgår från klienters behov. Den andra frågeställningen besvarades också med tidigare forskning, teori och praktisk verksamhet. Här fann vi att genom musikverksamhet kan man öka delaktighet och gemensakap mellan generationerna. The aim of this study is to bring out creative methods that can be used to decrease the gap between generations. With the help of music activity as a creative method we want to create an opportunity for children and elderly to feel participation and solidarity in every-day life. The study results in a handbook which consists of music activity that had been created with elderly from Tenala service home and children from Snicknäs daycare. Our theoretical framework consists of sociocultural animation, creative methods, music, eu-rhythmics along with participation and solidarity. Our research questions for this study were: How can professionals support interaction between children in daycare and elderly at service homes? How can creative methods increase participation and solidarity between children and elderly? Since the study results in a handbook the method that we used was product development. Product developments strive to organize, instruct and guide. The actualization of the product can be for example a book or a guide. The handbook was directed to professionals and likeminded individuals in social services. The content of the handbook is a summary of theory, previous research, practical activity, photos and songs. All the photos are from the practical activity that we created and the songs are well known children’s songs of Alice Tegnér. The first research question was answered with previous research, theory and practical activity. With help of sociocultural animation professionals can support interaction between children in daycare and elderly at service homes. Factors that for instance help professionals are communication, inspiration, flexibility, spontaneity, and the fact that one proceeds based on client’s needs. The second research question was answered also based on previous research, theory and prac-tical activity. Here we found that music activity helps increase participation and solidarity between generations.