An introduction to the offshore basics : fire safety of a drillship, Drilling Rig Unit (DRU)
Wallin, Mikael (2014)
Wallin, Mikael
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229389
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena on tutkia tärkeitä perusasioita, joita laivansuunnittelijoiden tulisi tuntea siirtyessään tutuista laivansuunnittelutehtävistä tuntemattomalle offshore-alalle. Työ toteutetaan Foreship Oy:n tehtävänantona. Offshore sisältää tässä työssä merellä tapahtuvan öljyn- ja kaasunporauksen. Useat laivansuunnittelutoimistot Suomessa ovat laajentaneet toimintaansa myös offshore-alalle, josta harvalla suunnittelijalla on aiempaa kokemusta. Suunnittelijat ovat tottuneet laivoja koskeviin sääntöihin ja ohjeistuksiin, mutta offshore-suunnittelun säännöt tulevat eri sääntökirjasta. Työssä selitetään offshore-käsite, esitellään lautta- ja alustyyppejä ja suurimpia offshore-alueita ja -toimijoita. Työssä tehdään selkoa erilaisista offshore-säännöistä ja niiden valvojista.
Varsinaisessa tutkimusosassa tutkitaan kahden sääntökirjan määräämiä paloturvallisuussääntöjä matkustajalaivojen ja porauslaivojen välillä. Vertailuun sovelletaan International Maritime Organizationin laatimia SOLAS- ja MODU Code -säännöstöjä. Eroavaisuuksia havainnollistetaan muun muassa edellä mainittujen sääntökirjojen avulla tehdyillä vertailukuvilla ja -taulukoilla, joissa esitetään porauslaivan paloeristysvaatimusten eroja.
Suppeallakin tarkastelulla havaitaan merkittäviä eroja laivansuunnittelussa ja offshore-suunnittelussa. Vertailtavien alusten toimintavaatimukset ovat kuitenkin niin erilaiset, että turvallisuusvaatimukset vaihtelevat joissakin tilanteissa merkittävästikin. Uusia asioita perinteiselle laivansuunnittelijalle ilmenee paljon, jolloin tämä työ antaa suunnittelijalle hyvän pohjan uuden suunnittelualan valtaamiselle. Tutkimusta voitaisiin laajentaa ottamalla vertailuun erilaisia maakohtaisia säännöstöjä ja standardeja. Aihealue on erittäin laaja, koska lähestulkoon kaikki valtiot soveltavat edellä mainittujen sääntökirjojen lisäksi omia kansallisia ohjeistuksia ja standardeja suunnitteluprojekteissaan.
Varsinaisessa tutkimusosassa tutkitaan kahden sääntökirjan määräämiä paloturvallisuussääntöjä matkustajalaivojen ja porauslaivojen välillä. Vertailuun sovelletaan International Maritime Organizationin laatimia SOLAS- ja MODU Code -säännöstöjä. Eroavaisuuksia havainnollistetaan muun muassa edellä mainittujen sääntökirjojen avulla tehdyillä vertailukuvilla ja -taulukoilla, joissa esitetään porauslaivan paloeristysvaatimusten eroja.
Suppeallakin tarkastelulla havaitaan merkittäviä eroja laivansuunnittelussa ja offshore-suunnittelussa. Vertailtavien alusten toimintavaatimukset ovat kuitenkin niin erilaiset, että turvallisuusvaatimukset vaihtelevat joissakin tilanteissa merkittävästikin. Uusia asioita perinteiselle laivansuunnittelijalle ilmenee paljon, jolloin tämä työ antaa suunnittelijalle hyvän pohjan uuden suunnittelualan valtaamiselle. Tutkimusta voitaisiin laajentaa ottamalla vertailuun erilaisia maakohtaisia säännöstöjä ja standardeja. Aihealue on erittäin laaja, koska lähestulkoon kaikki valtiot soveltavat edellä mainittujen sääntökirjojen lisäksi omia kansallisia ohjeistuksia ja standardeja suunnitteluprojekteissaan.