Facebook-mainonta
Kuorilehto, Laura (2014)
Kuorilehto, Laura
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229358
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Facebook-käyttäjien mielipiteitä ja suhtautumista Facebook-mainontaan. Pohdittiin myös onko Facebook-mainonnasta hyötyä yrityksille ja kuluttajille.
Teoriaosiossa käsiteltiin internetmarkkinoinnin, sosiaalisen median ja mainonnan teoriaa. Sen lisäksi tarkasteltiin Facebookia, Facebookin sääntöjä mainonnalle, sekä mainontaan liittyviä lakeja. Internetmarkkinoinnista ja mainonnasta sosiaalisessa mediassa kerrottiin mitä internetmarkkinointi on, sosiaalisesta mediasta käsitteenä ja ilmiönä, markkinoinnista sosiaalisessa mediassa, sekä sosiaalisen median eri sovelluksista. Facebookista kerrottiin yleisesti sen synnystä, käyttötarkoituksesta ja ideasta. Sen lisäksi tarkasteltiin Facebookin käyttäjätilastoja, erilaisista tavoista mainostaa ja markkinoida Facebookissa, sekä Facebookin mainonnan sääntöjä. Teoriaosiossa käsiteltiin myös mainontaan liittyviä lakeja ja asetuksia, joita on sovellettava mainostettaessa sosiaalisessa mediassa.
Empiriaosuus toteutettiin käyttämällä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimukseen tarvittavat tiedot saatiin kerättyä sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin sadalle Facebook-käyttäjälle. Vastauksia saatiin yhteensä 51 kappaletta. Lomakkeessa kysyttiin muun muassa Facebook-mainosten kiinnostavuudesta, millaisiin mainoksiin Facebookin käyttäjä kiinnittää huomiota, vastaajan toiminnasta mainosten kanssa, ja vastaajien mielipiteitä Facebook-mainoksista.
Tuloksista voitiin havaita, että Facebook-mainonta koetaan käyttäjien keskuudessa yleisesti melko kielteisenä, muttei sitä tyrmätä täysin. Naiset suhtautuvat mainontaan huomattavasti myönteisemmin kuin miehet. Parhaiten kuluttajan tavoittaa uutisvirrassa olevilla mainoksilla. Mainokset eivät usein vaikuta kuluttajan käyttäytymiseen, mutta kuluttajat ovat saaneet niistä uutta tietoa ja tutustuneet uusiin yrityksiin tai tuotteisiin. Teoriaa ja tutkimustuloksia yhdistämällä voi suunnitella sääntöjen mukaisen ja toimivan Facebook-mainoskampanjan.
Teoriaosiossa käsiteltiin internetmarkkinoinnin, sosiaalisen median ja mainonnan teoriaa. Sen lisäksi tarkasteltiin Facebookia, Facebookin sääntöjä mainonnalle, sekä mainontaan liittyviä lakeja. Internetmarkkinoinnista ja mainonnasta sosiaalisessa mediassa kerrottiin mitä internetmarkkinointi on, sosiaalisesta mediasta käsitteenä ja ilmiönä, markkinoinnista sosiaalisessa mediassa, sekä sosiaalisen median eri sovelluksista. Facebookista kerrottiin yleisesti sen synnystä, käyttötarkoituksesta ja ideasta. Sen lisäksi tarkasteltiin Facebookin käyttäjätilastoja, erilaisista tavoista mainostaa ja markkinoida Facebookissa, sekä Facebookin mainonnan sääntöjä. Teoriaosiossa käsiteltiin myös mainontaan liittyviä lakeja ja asetuksia, joita on sovellettava mainostettaessa sosiaalisessa mediassa.
Empiriaosuus toteutettiin käyttämällä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimukseen tarvittavat tiedot saatiin kerättyä sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin sadalle Facebook-käyttäjälle. Vastauksia saatiin yhteensä 51 kappaletta. Lomakkeessa kysyttiin muun muassa Facebook-mainosten kiinnostavuudesta, millaisiin mainoksiin Facebookin käyttäjä kiinnittää huomiota, vastaajan toiminnasta mainosten kanssa, ja vastaajien mielipiteitä Facebook-mainoksista.
Tuloksista voitiin havaita, että Facebook-mainonta koetaan käyttäjien keskuudessa yleisesti melko kielteisenä, muttei sitä tyrmätä täysin. Naiset suhtautuvat mainontaan huomattavasti myönteisemmin kuin miehet. Parhaiten kuluttajan tavoittaa uutisvirrassa olevilla mainoksilla. Mainokset eivät usein vaikuta kuluttajan käyttäytymiseen, mutta kuluttajat ovat saaneet niistä uutta tietoa ja tutustuneet uusiin yrityksiin tai tuotteisiin. Teoriaa ja tutkimustuloksia yhdistämällä voi suunnitella sääntöjen mukaisen ja toimivan Facebook-mainoskampanjan.