Lasten osallisuuden tukeminen lastenkokouksen avulla Kummelin ryhmäperhepäiväkodissa
Kuusinen, Anne-Mari (2014)
Kuusinen, Anne-Mari
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229354
Tiivistelmä
Kehittämishanke toteutettiin Naantalin varhaiskasvatuspalveluihin kuuluvassa Kummelin ryhmäperhepäiväkodissa. Hankkeen tavoitteena oli lasten osallisuuden tukeminen lastenkokouksen avulla. Lastenkokoukset, joita pidettiin syyskuun 2013 ja helmikuun 2014 välisenä aikana, olivat hankkeen kehittämisväline ja -kohde. Muita kehittämismenetelmiä olivat arvioivat keskustelut, mindmap, sähköposti ja kehittämispäiväkirja.
Ryhmäperhepäiväkodin lastenkokousten aikana aikuisen rooli lasten osallisuuden mahdollistajana nousi avainasemaan. Vain kiireettömästi kannustava ja lapsia aidosti kuunteleva suhtautuminen mahdollisti lasten osallisuuden. Osallisuuden tukemisessa lasten viestit nähtiin, kuultiin ja hyväksyttiin ja niille annettiin tilaa tulla esiin. Lapsia arvostettiin persoonina ja arkensa asiantuntijoina ottaen heidän ideoitaan mukaan päivähoidon toimintaan.
Kehittämishankkeesta syntynyt tuotos on opas varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Se käsittelee lasten osallisuuden tukemista lastenkokouksen avulla Kummelin ryhmäperhepäiväkodissa. Tuotoksen välityksellä yksi lasten osallisuutta tukeva ammatillinen käytäntö siirrettiin Naantalin kaikille varhaiskasvattajille. Opas jaettiin varhaiskasvattajille hankkeen viimeistelyvaiheessa. Tuotos kuvastaa kehittämishankkeen eri vaiheiden kautta muotoutunutta lastenkokousten ydintä. Lapsen osallisuudelle luodaan lastenkokouksissa tilaa kunnioittaen lasta ja hänen näkemyksiään.
Valokuvallinen opas välittää tietoa niin osallisuudesta vähän tietävälle lukijalle kuin osallisuuden menetelmien vanhalle taitajalle. Lapsilähtöisen oppaan yksi tehtävä on herätellä pohtimaan lasten osallisuutta tukehduttavia ja tukevia työtapoja. Helposti toteutettavat vinkit osallisuuden tukemiseen lastenkokouksen avulla karistavat mahdollisesti osallisuutta kohtaan syntyneitä ennakkoluuloja ja kannustavat lähtemään kokeilevalle matkalle osallisuuden polulle.
Ryhmäperhepäiväkodin lastenkokousten aikana aikuisen rooli lasten osallisuuden mahdollistajana nousi avainasemaan. Vain kiireettömästi kannustava ja lapsia aidosti kuunteleva suhtautuminen mahdollisti lasten osallisuuden. Osallisuuden tukemisessa lasten viestit nähtiin, kuultiin ja hyväksyttiin ja niille annettiin tilaa tulla esiin. Lapsia arvostettiin persoonina ja arkensa asiantuntijoina ottaen heidän ideoitaan mukaan päivähoidon toimintaan.
Kehittämishankkeesta syntynyt tuotos on opas varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Se käsittelee lasten osallisuuden tukemista lastenkokouksen avulla Kummelin ryhmäperhepäiväkodissa. Tuotoksen välityksellä yksi lasten osallisuutta tukeva ammatillinen käytäntö siirrettiin Naantalin kaikille varhaiskasvattajille. Opas jaettiin varhaiskasvattajille hankkeen viimeistelyvaiheessa. Tuotos kuvastaa kehittämishankkeen eri vaiheiden kautta muotoutunutta lastenkokousten ydintä. Lapsen osallisuudelle luodaan lastenkokouksissa tilaa kunnioittaen lasta ja hänen näkemyksiään.
Valokuvallinen opas välittää tietoa niin osallisuudesta vähän tietävälle lukijalle kuin osallisuuden menetelmien vanhalle taitajalle. Lapsilähtöisen oppaan yksi tehtävä on herätellä pohtimaan lasten osallisuutta tukehduttavia ja tukevia työtapoja. Helposti toteutettavat vinkit osallisuuden tukemiseen lastenkokouksen avulla karistavat mahdollisesti osallisuutta kohtaan syntyneitä ennakkoluuloja ja kannustavat lähtemään kokeilevalle matkalle osallisuuden polulle.