Tuotevalokuvat ja valokuvamanipulaatio visuaalisen markkinoinnin välineinä
Rauhala, Susanna (2014)
Rauhala, Susanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229345
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tuotevalokuvat ja valokuvamanipulaatio, sekä niiden käyttö osana visuaalista markkinointia ja mainontaa.
Elämme kuvien täyttämässä maailmassa, joten kuvien käyttö mainonnassa on luonteva markkinointikeino. Yrityksillä on kuluttajista valtavasti tietoa, jonka avulla yhä yksilöllisempi markkinointi on mahdollista. Kuluttajat ostavat tuotteita niin synnynnäisten kuin kulttuuristenkin halujen ohjaamina. Tuotteita brändätään, jotta niiden myyntiä saataisiin kasvatettua, ja tuotekuvia käytetään monissa erilaisissa konteksteissa. Parhaiten kuluttajat kiinnittävät huomiota tuotemainoksiin, jossa tuotteen taustalla luodaan tuotteesta positiivisia mielikuvia. Tuotekuvan laadulla on myös suuri merkitys kuluttajien ostopäätöksissä.
Kaupalliset valokuvat alkoivat yleistyä 1920-luvulta lähtien, mutta kuvamanipulaation historia alkaa jo 1800-luvun lopulta. Kuvia on muokattu niin propagandaa kuin aikakauslehtiäkin varten jo paljon ennen kuvankäsittelyohjelmia. Nykyään kuvamanipulaatio herättää paljon julkista keskustelua ja esiin nousee aika ajoin tapauksia, joissa kuluttajat kokevat tulleensa huijatuiksi kuvanmuokkauksen takia.
Kuluttajat alkavat kuitenkin olla hyvin tietoisia kuvamanipulaation mahdollisuudesta ja siitä, että sitä käytetään yleisesti tuotemainonnassa. Kuvankäsittelyä pidetään mainontaan kuuluvana osana, vaikkei siitä erityisesti pidettäisikään. Yleensä kuvamanipulaatio aiheuttaa negatiivista keskustelua silloin, kun sitä on käytetty tietoisesti katsojan harhaanjohtamiseksi. Kuvien käsittely on kuitenkin hyväksyttävää ja monissa tapauksissa jopa suotavaa, jos kuva pyritään muokkaamaan enemmän todellisuutta vastaavaksi. Varsinkin tuotekuvien on vastattava tarkasti todellista tuotetta, joten niiden jälkikäsittely on yleensä aivan välttämätöntä.
Elämme kuvien täyttämässä maailmassa, joten kuvien käyttö mainonnassa on luonteva markkinointikeino. Yrityksillä on kuluttajista valtavasti tietoa, jonka avulla yhä yksilöllisempi markkinointi on mahdollista. Kuluttajat ostavat tuotteita niin synnynnäisten kuin kulttuuristenkin halujen ohjaamina. Tuotteita brändätään, jotta niiden myyntiä saataisiin kasvatettua, ja tuotekuvia käytetään monissa erilaisissa konteksteissa. Parhaiten kuluttajat kiinnittävät huomiota tuotemainoksiin, jossa tuotteen taustalla luodaan tuotteesta positiivisia mielikuvia. Tuotekuvan laadulla on myös suuri merkitys kuluttajien ostopäätöksissä.
Kaupalliset valokuvat alkoivat yleistyä 1920-luvulta lähtien, mutta kuvamanipulaation historia alkaa jo 1800-luvun lopulta. Kuvia on muokattu niin propagandaa kuin aikakauslehtiäkin varten jo paljon ennen kuvankäsittelyohjelmia. Nykyään kuvamanipulaatio herättää paljon julkista keskustelua ja esiin nousee aika ajoin tapauksia, joissa kuluttajat kokevat tulleensa huijatuiksi kuvanmuokkauksen takia.
Kuluttajat alkavat kuitenkin olla hyvin tietoisia kuvamanipulaation mahdollisuudesta ja siitä, että sitä käytetään yleisesti tuotemainonnassa. Kuvankäsittelyä pidetään mainontaan kuuluvana osana, vaikkei siitä erityisesti pidettäisikään. Yleensä kuvamanipulaatio aiheuttaa negatiivista keskustelua silloin, kun sitä on käytetty tietoisesti katsojan harhaanjohtamiseksi. Kuvien käsittely on kuitenkin hyväksyttävää ja monissa tapauksissa jopa suotavaa, jos kuva pyritään muokkaamaan enemmän todellisuutta vastaavaksi. Varsinkin tuotekuvien on vastattava tarkasti todellista tuotetta, joten niiden jälkikäsittely on yleensä aivan välttämätöntä.