Suomen merikonttiliikenne - toimijat ja servicet
Peltonen, Tuomas (2014)
Peltonen, Tuomas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229295
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Kuehne + Nagel Oy Ltd:n tilauksesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli ensinnäkin selvittää, millä kaikilla varustamoilla on säännöllistä lo-lo-konttifeeder-toimintaa kaikissa Suomen konttisatamissa. Tämän lisäksi opinnäytetyössä kartoitetaan näiden varustamoiden Suomessa tarjoamat säännölliset konttifeeder-yhteydet eli servicet. Tässä on hyvä huomata, että saadut tulokset on kerätty keväällä 2014. Ala on kuitenkin hyvin suhdanneherkkä, eivätkä saadut tulokset näin ollen ole edes mittaushetkellä täysin tarkkoja. Saadut tulokset antavat kuitenkin suhteellisen hyvän kuvauksen Suomen lo-lo-konttifeeder-varustamoista ja niiden tarjoamista serviceistä.
Toinen työn tavoitte oli selvittää, miten ja millä logiikalla varustamot suunnittelevat feederiensä aikataulut. Tämän lisäksi tässä työssä selvitetään protokollat, jolla varustamot toimivat ongelmatilanteissa.
Aivan opinnäytetyön lopuksi kerrotaan tällä vuosikymmenellä paljon keskustelua herättäneestä rikkidirektiivistä. Tarkoituksena on tarkastella asiaa mahdollisimman puolueettomalta kannalta.
Tämän lisäksi mm. analysoidaan Suomen kaikkien 11 konttisataman asemaa satamaliiton kontti- ja transsitotilastojen kautta. Tähän kaikkeen rakennetaan pohjaa mm. historian, taloustieteiden, globalisoitumisen, kuljetuskustannusten, ulkomaankaupan ja maailman-kaupan avulla.
Voidaan todeta, että Suomen 11 konttisatamassa oli vuoden 2014 keväällä yhteensä 11 lo-lo-konttifeeder-toimijaa. Näistä toimijoista kaksi on short sea -toimijoita. Nämä varustamoa tarjosivat yhteensä 19:ää erilaista säännöllistä serviceä. Lisäksi lo-lo-short sea -servicejä oli kahdeksan.
Toinen työn tavoitte oli selvittää, miten ja millä logiikalla varustamot suunnittelevat feederiensä aikataulut. Tämän lisäksi tässä työssä selvitetään protokollat, jolla varustamot toimivat ongelmatilanteissa.
Aivan opinnäytetyön lopuksi kerrotaan tällä vuosikymmenellä paljon keskustelua herättäneestä rikkidirektiivistä. Tarkoituksena on tarkastella asiaa mahdollisimman puolueettomalta kannalta.
Tämän lisäksi mm. analysoidaan Suomen kaikkien 11 konttisataman asemaa satamaliiton kontti- ja transsitotilastojen kautta. Tähän kaikkeen rakennetaan pohjaa mm. historian, taloustieteiden, globalisoitumisen, kuljetuskustannusten, ulkomaankaupan ja maailman-kaupan avulla.
Voidaan todeta, että Suomen 11 konttisatamassa oli vuoden 2014 keväällä yhteensä 11 lo-lo-konttifeeder-toimijaa. Näistä toimijoista kaksi on short sea -toimijoita. Nämä varustamoa tarjosivat yhteensä 19:ää erilaista säännöllistä serviceä. Lisäksi lo-lo-short sea -servicejä oli kahdeksan.