Myynnin mallin käytön kehittäminen : Yritys X
Vuohelainen, Toni (2014)
Vuohelainen, Toni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229276
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli kehittää työn kohteena olevan organisaation käytössä olevaa myynnin mallia. Myynnin mallin kehittäminen toteutettiin tutkimalla mallin käyttöaste kohde organisaatiossa, tutkimalla myynnin mallin implementointia ja mallin käytön kehittämistä.
Opinnäytetyössä on käytetty Tapaustutkimusta mukailevaa lähestymistapaa. Myynnin mallin käyttöastetta tutkittiin kohdeyrityksen myyntiorganisaatioon suunnatulla kyselytutkimuksella. Mallin käytön kehittämistä tutkittiin kohde organisaatioon toteutetulla kyselytutkimuksella sekä Benchmarking - haastattelun avulla. Implementointia tutkittiin muutosjohtamisen teorian ja Benchmarking - haastattelun avulla. Kehitysosiossa esitetään edellä mainittujen kolmen näkökulman taustaa vasten kehitystoimenpiteitä työn tilaajalle.
Opinnäytetyön keskeisien havaintojen mukaan myynnin mallin teoria osataan organisaatiossa hyvin. Mallin käyttö ei sen sijaan ole vastaavalla tasolla. Mallin käyttö on nykyisin lähes kokonaan käyttäjän itsensä vastuulla. Lisäksi mallin avulla kerättyä tietoa voitaisiin kohdeorganisaatiossa hyödyntää paremmin.
Myynnin mallin integroinnissa osaksi arkea kohde organisaatiossa olisi voitu onnistua paremmin. Muutosjohtajuuteen ja myynnin mallin valmentamiseen kohdeorganisaatiossa löytyi myös kehittämisehdotuksia.
Opinnäytetyössä on käytetty Tapaustutkimusta mukailevaa lähestymistapaa. Myynnin mallin käyttöastetta tutkittiin kohdeyrityksen myyntiorganisaatioon suunnatulla kyselytutkimuksella. Mallin käytön kehittämistä tutkittiin kohde organisaatioon toteutetulla kyselytutkimuksella sekä Benchmarking - haastattelun avulla. Implementointia tutkittiin muutosjohtamisen teorian ja Benchmarking - haastattelun avulla. Kehitysosiossa esitetään edellä mainittujen kolmen näkökulman taustaa vasten kehitystoimenpiteitä työn tilaajalle.
Opinnäytetyön keskeisien havaintojen mukaan myynnin mallin teoria osataan organisaatiossa hyvin. Mallin käyttö ei sen sijaan ole vastaavalla tasolla. Mallin käyttö on nykyisin lähes kokonaan käyttäjän itsensä vastuulla. Lisäksi mallin avulla kerättyä tietoa voitaisiin kohdeorganisaatiossa hyödyntää paremmin.
Myynnin mallin integroinnissa osaksi arkea kohde organisaatiossa olisi voitu onnistua paremmin. Muutosjohtajuuteen ja myynnin mallin valmentamiseen kohdeorganisaatiossa löytyi myös kehittämisehdotuksia.