Yhteistyöstä voimaa : Viittomakielen tulkkien näkemyksiä opiskelutulkkauksesta esiopetuksessa ja perusasteella
Paldanius, Petra (2014)
Paldanius, Petra
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229269
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista viittomakielen tulkin ja vanhempien yhteistyö on esi- ja perusasteen opiskelutulkkauksessa. Lisäksi opinnäytetyössä kartoitettiin, millainen tulkin rooli on hänen toimiessaan opiskelutulkkina perusasteen koulussa ja esiopetuksessa. Työn tilaajana toimi Humanistisen ammattikorkeakoulun opetustulkkikeskus. Tutkielman tarkoituksena oli perehtyä aiheeseen tutustumalla viittomakielen tulkkien omiin kokemuksiin opiskelutulkkauksesta. Tutkielman tuloksia voivat hyödyntää sekä vanhemmat että opiskelutulkkeina toimivat viittomakielen tulkit, jotka saavat tietoa toivomuksista yhteistyössä. Tämän lisäksi viittomakielen tulkkausalalla saadaan tietoa tulkkien kokemuksista esi- ja perusasteen opiskelutulkkauksissa.
Tutkielman tutkimuskysymyksiä olivat: 1. Millaista vanhempien ja opiskelutulkkien yhteistyö on esiopetuksessa ja perusasteella? 2. Millainen tulkin rooli on hänen toimiessaan opiskelutulkkina esiopetuksessa ja perusasteella? Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluina. Haastatteluihin osallistui kaksi viittomakielen tulkkia, jotka ovat toimineet yli kymmenen vuotta viittomakielen tulkin työssä ja useita vuosia opiskelutulkkeina perusasteen kouluissa ja esiopetuksessa. Haastattelut tehtiin helmikuussa 2014.
Tutkimustulosten perusteella vanhempien ja tulkkien yhteistyö perusasteella ja esiopetuksessa on tapauskohtaista. Yhteistyön aktiivisuus ja avoimuus riippuu eri osapuolten tarpeesta ja kiinnostuksesta olla yhteydessä toisiinsa. Asiakkaan iän ja itsenäisyyden karttuessa yhteistyö tulkin ja vanhempien välillä vaikuttaisi vähenevän. Yhteistyön puitteissa käsitellään niin tulkkausta koskevia kuin käytännön koulunkäyntiin liittyviä asioita. Yhteydenpitotapoja on monia kasvokkain tapaamisesta sähköpostin, tekstiviestien tai puhelujen avulla tapahtuvaan kommunikaatioon.
Tutkimustulokset osoittavat, että viittomakielen tulkin rooli perusasteen ja esiopetuksen opiskelutulkkauksessa on joustava ja monipuolinen. Tulkki työskentelee opiskelutulkkauksessa moniammatillisessa yhteistyössä eri tahojen kanssa. Luokassa tulkki etsii oman roolinsa muihin luokassa toimijoihin, kuten opettajaan ja avustajaan, nähden. Tulkkaustehtävien lisäksi tulkin rooliin voi sisältyä myös muun muassa yhteistyö oppilaan vanhempien kanssa, viittomakielestä, tulkkauksesta tai kommunikaatiosta viittomakielisen kanssa tiedottaminen tai viittomien opetus. Lisäksi tulkki tekee tiivistä yhteistyötä asiakkaansa kanssa ja tukee tämän itsenäisyyden kehittymistä. Tulkin rooliin esiopetuksen ja perusasteen opiskelutulkkina kuuluu vahvasti erilaiset ammattieettiset pohdinnat asiakkaan ollessa vielä lapsi tai nuori.
Tutkielman tutkimuskysymyksiä olivat: 1. Millaista vanhempien ja opiskelutulkkien yhteistyö on esiopetuksessa ja perusasteella? 2. Millainen tulkin rooli on hänen toimiessaan opiskelutulkkina esiopetuksessa ja perusasteella? Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluina. Haastatteluihin osallistui kaksi viittomakielen tulkkia, jotka ovat toimineet yli kymmenen vuotta viittomakielen tulkin työssä ja useita vuosia opiskelutulkkeina perusasteen kouluissa ja esiopetuksessa. Haastattelut tehtiin helmikuussa 2014.
Tutkimustulosten perusteella vanhempien ja tulkkien yhteistyö perusasteella ja esiopetuksessa on tapauskohtaista. Yhteistyön aktiivisuus ja avoimuus riippuu eri osapuolten tarpeesta ja kiinnostuksesta olla yhteydessä toisiinsa. Asiakkaan iän ja itsenäisyyden karttuessa yhteistyö tulkin ja vanhempien välillä vaikuttaisi vähenevän. Yhteistyön puitteissa käsitellään niin tulkkausta koskevia kuin käytännön koulunkäyntiin liittyviä asioita. Yhteydenpitotapoja on monia kasvokkain tapaamisesta sähköpostin, tekstiviestien tai puhelujen avulla tapahtuvaan kommunikaatioon.
Tutkimustulokset osoittavat, että viittomakielen tulkin rooli perusasteen ja esiopetuksen opiskelutulkkauksessa on joustava ja monipuolinen. Tulkki työskentelee opiskelutulkkauksessa moniammatillisessa yhteistyössä eri tahojen kanssa. Luokassa tulkki etsii oman roolinsa muihin luokassa toimijoihin, kuten opettajaan ja avustajaan, nähden. Tulkkaustehtävien lisäksi tulkin rooliin voi sisältyä myös muun muassa yhteistyö oppilaan vanhempien kanssa, viittomakielestä, tulkkauksesta tai kommunikaatiosta viittomakielisen kanssa tiedottaminen tai viittomien opetus. Lisäksi tulkki tekee tiivistä yhteistyötä asiakkaansa kanssa ja tukee tämän itsenäisyyden kehittymistä. Tulkin rooliin esiopetuksen ja perusasteen opiskelutulkkina kuuluu vahvasti erilaiset ammattieettiset pohdinnat asiakkaan ollessa vielä lapsi tai nuori.