Genre vailla kotia : Tuottajan katsaus tanssielokuvan erityispiirteisiin
Pihlaja, Maija (2014)
Pihlaja, Maija
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229263
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa olen ottanut selvää tanssielokuvasta genrenä, sen tuotan- nollisista erityispiirteistä ja haasteista, joita ammattimaiset tanssielokuvantekijät joutuvat kohtaamaan. Perehdyn tutkimuksessani niihin eroihin, joita näyttämö- teoksen ja tanssielokuvan välillä on taiteellisessa ja tuotannollisessa työskente- lyssä. Esittelen myös tanssielokuvan historiaa luodakseni lukijalle käsityksen tanssin merkittävästä roolista elokuvataiteen historiassa ja kehityksessä.
Teoreettinen aineisto koostuu tanssielokuvaa käsittelevistä teoksista ja aiemmin korkeakouluissa tehdyistä opinnäytetöistä. Lisäksi haastattelin Loikka- tanssielokuvafestivaalin perustajaa Hanna Pajala-Assefaa sekä elokuvaa, tans- sia ja kuvataiteita rahoittavien ja jakelevien tahojen edustajia. Pyrin heidän nä- kemystensä kautta kartoittamaan tanssielokuvan tilaa Suomessa ja selvittä- mään, kuinka tanssielokuvatuotanto tulisi suunnitella, jotta sille saataisiin rahoi- tus.
Työn lopussa kuvailen myös omia kokemuksiani ja oivalluksiani käytännön työssä kun olen tuottanut ja ohjannut tanssielokuvia.
Tutkimukseni osoittaa, että tanssielokuva on omalaatuinen genre, joka poikkitai- teellisen perus-olemuksensa, vaikean määriteltävyytensä ja selkeiden tuotan- tomallien puutteen vuoksi helposti putoaa muiden taiteenlajien väliin. Tutkimuk- seni pohjalta voidaan todeta, että tanssielokuva on kehittämisen arvoinen tai- demuoto ja on ehdottomasti ansainnut suuremman huomion elokuvataiteen osa-alueena.
Teoreettinen aineisto koostuu tanssielokuvaa käsittelevistä teoksista ja aiemmin korkeakouluissa tehdyistä opinnäytetöistä. Lisäksi haastattelin Loikka- tanssielokuvafestivaalin perustajaa Hanna Pajala-Assefaa sekä elokuvaa, tans- sia ja kuvataiteita rahoittavien ja jakelevien tahojen edustajia. Pyrin heidän nä- kemystensä kautta kartoittamaan tanssielokuvan tilaa Suomessa ja selvittä- mään, kuinka tanssielokuvatuotanto tulisi suunnitella, jotta sille saataisiin rahoi- tus.
Työn lopussa kuvailen myös omia kokemuksiani ja oivalluksiani käytännön työssä kun olen tuottanut ja ohjannut tanssielokuvia.
Tutkimukseni osoittaa, että tanssielokuva on omalaatuinen genre, joka poikkitai- teellisen perus-olemuksensa, vaikean määriteltävyytensä ja selkeiden tuotan- tomallien puutteen vuoksi helposti putoaa muiden taiteenlajien väliin. Tutkimuk- seni pohjalta voidaan todeta, että tanssielokuva on kehittämisen arvoinen tai- demuoto ja on ehdottomasti ansainnut suuremman huomion elokuvataiteen osa-alueena.