Kohti asiakaskeskeisempää kulttuuritapahtumatuotantoa
Korkeakoski, Riina (2014)
Korkeakoski, Riina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229228
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on laadittu opinnäytetyönä, jonka toimeksiantajana toimii Porvoon vuosittainen MoonRiver-kulttuuritapahtuma. Työn aiheena on tuoda asiakaskeskei- sempää näkemystä tapahtumasuunnitteluun ja tavoite on tarjota keinoja sen saavutta- miseksi. Tässä työssä asiakkaaksi määritellään tapahtuman kävijä. Tutkimukselle asetet- tu ongelma oli miten asiakasymmärrys näkyy tällä hetkellä porvoolaisten kulttuuritapah- tumatuottajien toiminnassa, sekä se millaisen vastaanoton palvelumuotoilusta tuttu osallistava suunnittelu saisi tapahtuma-alan ammattilaisilta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena ja syvähaastatteluja saa- tiin kuusi kappaletta. Haastattelukysymykset laadittiin teoreettisen viitekehyksen avulla, joka koostuu tapahtuman järjestämisen teoriasta ja palvelumuotoilun kirjallisuudesta. Teoriaosuuden laadinta alkoi joulukuussa 2013, seuraavan vuoden keväällä toteutettiin itse tutkimustyö ja raportointi. Se alkoi aiheen rajauksella ja tutkimusongelman määrit- telyllä, jonka jälkeen maaliskuussa toteutettiin suurin osa haastatteluista. Sitä seurasi aineiston litterointi, analysointi ja tulosten sekä johtopäätösten tekeminen. Toukokuun alussa opinnäytetyö palautettiin arvioitavaksi ja toimitettiin toimeksiantajalle.
Tulokset olivat odotettuja, sillä asiakasymmärrys toimijoilla koostui lähinnä pinnallisista markkinatutkimuksista ja työryhmien sisällä tapahtuvista pohdinnoista. Asenne osallis- tavaan suunnitteluun oli positiivinen, sen uskottiin olevan tulevaisuuden tapa työsken- nellä, mutta vastaajat toivoivat keinoja sen saavuttamiseksi. Yllättävää oli kuinka avoin- ta tapahtumien suunnittelutyö on. Kävijöiden ja muiden ulkopuolisten panos olisi ter- vetullutta, mutta nämä tahot eivät ole vielä kohdanneet toisiaan hedelmällisimmällä mahdollisella tavalla. Tässä työssä tarjotaan keinoja asiakaskeskeisempään tapahtuma- suunnitteluun palvelumuotoilun työkalupakin avulla.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena ja syvähaastatteluja saa- tiin kuusi kappaletta. Haastattelukysymykset laadittiin teoreettisen viitekehyksen avulla, joka koostuu tapahtuman järjestämisen teoriasta ja palvelumuotoilun kirjallisuudesta. Teoriaosuuden laadinta alkoi joulukuussa 2013, seuraavan vuoden keväällä toteutettiin itse tutkimustyö ja raportointi. Se alkoi aiheen rajauksella ja tutkimusongelman määrit- telyllä, jonka jälkeen maaliskuussa toteutettiin suurin osa haastatteluista. Sitä seurasi aineiston litterointi, analysointi ja tulosten sekä johtopäätösten tekeminen. Toukokuun alussa opinnäytetyö palautettiin arvioitavaksi ja toimitettiin toimeksiantajalle.
Tulokset olivat odotettuja, sillä asiakasymmärrys toimijoilla koostui lähinnä pinnallisista markkinatutkimuksista ja työryhmien sisällä tapahtuvista pohdinnoista. Asenne osallis- tavaan suunnitteluun oli positiivinen, sen uskottiin olevan tulevaisuuden tapa työsken- nellä, mutta vastaajat toivoivat keinoja sen saavuttamiseksi. Yllättävää oli kuinka avoin- ta tapahtumien suunnittelutyö on. Kävijöiden ja muiden ulkopuolisten panos olisi ter- vetullutta, mutta nämä tahot eivät ole vielä kohdanneet toisiaan hedelmällisimmällä mahdollisella tavalla. Tässä työssä tarjotaan keinoja asiakaskeskeisempään tapahtuma- suunnitteluun palvelumuotoilun työkalupakin avulla.