IIsalmen Sanomien aseman kehittäminen osana laajenevaa mediakenttää : Vahvan brändin rakentaminen
Koski, Laura (2014)
Koski, Laura
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229204
Tiivistelmä
Iisalmen Sanomat on ylä-savolainen sanomalehti, jossa parhaillaan tehdään kehittämistyötä oman aseman vahvis-tamiseksi laajenevassa mediakentässä. Tämän opinnäytetyönäni laaditun tutkimus- ja kehittämistyön tarkoitukse-na oli selvittää, millaisia kehittämismahdollisuuksia nousee Iisalmen Sanomien tekijöiden ja lukijoiden kokemuk-sista ja odotuksista. Konkreettisena tuotostavoitteena oli kehittää tutkimustuloksiin ja valittuun teoreettiseen vii-tekehykseen perustuva brändimallinnus. Lisäksi tavoitteena oli laatia Iisalmen Sanomien strategisen suunnittelun tueksi lehden tekijöiden ja lukijoiden odotuksiin perustuva tulevaisuudenkuva –listaus.
Tämän tutkimus- ja kehittämistyön teoreettiset lähtökohdat koostuvat strategisen markkinoinnin osa-alueista: Brändin johtamisesta ja asiakassuhdejohtamisesta. Lisäksi työn viitekehykseen kuuluvat tulevaisuudentutkimuk-sen ja ennakointimenetelmien hyödyntämismahdollisuudet strategiatyössä sekä katsaus sanomalehtialan nykyti-laan ja näkymiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena markkinointitutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelminä olivat fokus-ryhmähaastattelu sekä teemahaastattelut. Tutkimus oli aineistolähtöinen, teoriasidonnainen tutkimus, jossa päät-tely oli induktiivisen ja abduktiivisen päättelyn yhdistelyä. Tutkimustuloksia vertailtiin aiempiin tutkimuksiin, joi-den kanssa saatiin samansuuntaisia vastauksia. Tutkimuksen myötä kyettiin syventämään ymmärrystä aiempien kvantitatiivisten tutkimustulosten osalta.
Tutkimustulosten perusteella Iisalmen Sanomien tulee jatkossa keskittyä entistäkin enemmän paikallisten asioiden uutisointiin ja kohdentamaan näkökulmaansa lähemmäs ylä-savolaisten ihmisten arkea. Iisalmen Sanomilta odo-tetaan rohkeaa, rakentavaa, vuorovaikutteista ja myönteistä asennetta sekä hengenluojan ja yhdistäjän roolia ylä-savolaisessa yhteisössä. Oman alue- ja paikallislehden merkitys on nykyiselläänkin suuri, mutta siltä odotetaan yhä enemmän tulevaisuudessa.
Tutkimuksen toimeksiantaja Iisalmen Sanomat tulee hyödyntämään kehittämistyön tuotoksena syntyneitä brän-dimalleja ja tulevaisuudenkuva –listauksia strategisessa johtamisessaan ja -markkinoinnissaan rakentaessaan tule-vaisuuden Iisalmen Sanomia.
Tämän tutkimus- ja kehittämistyön teoreettiset lähtökohdat koostuvat strategisen markkinoinnin osa-alueista: Brändin johtamisesta ja asiakassuhdejohtamisesta. Lisäksi työn viitekehykseen kuuluvat tulevaisuudentutkimuk-sen ja ennakointimenetelmien hyödyntämismahdollisuudet strategiatyössä sekä katsaus sanomalehtialan nykyti-laan ja näkymiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena markkinointitutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelminä olivat fokus-ryhmähaastattelu sekä teemahaastattelut. Tutkimus oli aineistolähtöinen, teoriasidonnainen tutkimus, jossa päät-tely oli induktiivisen ja abduktiivisen päättelyn yhdistelyä. Tutkimustuloksia vertailtiin aiempiin tutkimuksiin, joi-den kanssa saatiin samansuuntaisia vastauksia. Tutkimuksen myötä kyettiin syventämään ymmärrystä aiempien kvantitatiivisten tutkimustulosten osalta.
Tutkimustulosten perusteella Iisalmen Sanomien tulee jatkossa keskittyä entistäkin enemmän paikallisten asioiden uutisointiin ja kohdentamaan näkökulmaansa lähemmäs ylä-savolaisten ihmisten arkea. Iisalmen Sanomilta odo-tetaan rohkeaa, rakentavaa, vuorovaikutteista ja myönteistä asennetta sekä hengenluojan ja yhdistäjän roolia ylä-savolaisessa yhteisössä. Oman alue- ja paikallislehden merkitys on nykyiselläänkin suuri, mutta siltä odotetaan yhä enemmän tulevaisuudessa.
Tutkimuksen toimeksiantaja Iisalmen Sanomat tulee hyödyntämään kehittämistyön tuotoksena syntyneitä brän-dimalleja ja tulevaisuudenkuva –listauksia strategisessa johtamisessaan ja -markkinoinnissaan rakentaessaan tule-vaisuuden Iisalmen Sanomia.