Osaamisen kartoitus energiayhtiössä : Case Helen, kemia
Vaahtera, Virve (2014)
Vaahtera, Virve
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219144
Tiivistelmä
Osaaminen on työssä toimimisen vahvin tukipilari. Tässä opinnäytetyössä tehtiin Helsingin Energian kemian toimintojen osaamisen kartoitus. Kemian ryhmä kuuluu Tuotannon tuen palveluyksikköön, jonka yksi erikoisosaamista edustava ammattiryhmä kemia on. Kartoituksen tarve tuli työelämän jatkuvista muutoksista, joiden seurauksena töiden, tehtävien ja asiakkaiden tarpeet muuttavat sisältöään nopeammin kuin ennen. Työn tavoitteena oli kartoittaa kemian alueen osaamista kompetenssien, kvalifikaatioiden ja uuden osaamisen tarpeen näkökulmasta. Edellisten näkökulmien käsittelyn tarkoituksena on tukea ammattitaidon oikeaa kasvua ryhmässä. Työssä käytettiin osaamisen johtamisen ja kehittämisen teoriaa, ennakoinnin teoriaa sekä teollisuuden palvelujohtamisen teoriaa. Osaamisen teoria tukee laajan osaamiskentän hallintaa, ennakoinnin teoria auttaa muutoksien ymmärtämisessä ja palvelujohtamisen teoria avaa palveluun liittyviä tärkeitä katselukulmia. Metodeina on käytetty kvalitatiivista tutkimusta ja induktiivista logiikkaa. Työskentelyyn käytettiin soveltaen Delfoi-menetelmää ja käytännössä tutkimuksen materiaali kerättiin workshop-aivoriihityöskentelyn ja muutaman tarkentava haastattelun avulla. Osaa-misen kartoituksen materiaali lajiteltiin viiteen prosessiin ja kolmeen näkökulmaan. Prosessit olivat energian tuotanto, sivutuotteiden ja omaisuuden hallintaprosessit sekä palvelujohtaminen ja hallinnon alue. Näkökulmat olivat ryhmän jäsenten kompetenssit, kvalifikaatiot ja tarvittava uusi osaaminen. Materiaalin käsittely tehtiin erikseen ryhmän asiantuntijoiden materiaalille ja laboranttien ja laitoksenhoitajien materiaalille. Tuloksista näkee, että molemmat ammattiryhmät löysivät kompetenssien ja kvalifikaatioiden kohdalla käytännössä samat ajatukset omista tehtävänäkökulmistaan katsottuna. Ammattitaitovaatimukset olivat loogisia kummallakin ammattiryhmällä verrattuna heidän vastauksiinsa nykyisen osaamisen ja tulevaisuuden vaateiden osalta. Asioita tunnistettiin runsaasti ja hyvin. Tulosten perusteella voi tehdä ryhmän osaamisen kehittämisen suunnittelua.