Liikettä oppimateriaaliin : digitaalisen 2d-opetusanimaation suunnittelu informaatiografiikan periaattein
Puura, Anna (2014)
Puura, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219121
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin pedagogisen 2D-animaation suunnittelua. Käsittelen opetusanimaatiota informatiivisen viestinnän keinona ja tutkin, kuinka informaatiografiikassa käytettyjä suunnittelun käytäntöjä ja periaatteita voidaan soveltaa animaation suunnittelussa. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, millä tavoin digitaalinen 2D-animaatio on suunniteltava, jotta se tukee sisältämänsä informaation oppimista. Lisäsi pyrin opastamaan lukijalle, missä tapauksissa ja millä keinoin animaation suunnittelu opetustarkoituksiin on ylipäätään kannattavaa.
Tutkimukseni teoreettinen osuus pohjaa pääasiallisesti informaatiografiikan ammattilaisten laatimiin kirjallisiin lähteisiin sekä olemassa oleviin kognitiivistieteellisiin tutkimuksiin multimedian avulla oppimisesta. Teoriaosuuden aluksi käsittelen animaation soveltuvuutta opetusvälineeksi ja siihen liittyviä suunnittelun rajoitteita. Seuraavissa luvuissa pyrin löytämään ohjenuoria hyvän pedagogisen animaatiosuunnittelun tueksi. Näitä ohjeita haetaan ensin visuaalisen havainnoinnin ja kognitiivisen psykologian teorioista, joista edetään konkreettisempiin, informaatiografiikan suunnittelussa yleistyneisiin oppeihin ja käytäntöihin. Periaatteiden esittelemisen ohella pohdin, kuinka niitä voidaan soveltaa animoituun oppimateriaaliin.
Työn toiminnallisessa osuudessa suunnittelen digitaalisen 2D-animaation Adobe After Effects -ohjelmalla järvenpääläiselle Koivusaaren koululle 9. luokan maantiedon oppimateriaaliksi. Hyödynnän teoriaosuudessa saavuttamaani tietoa ja avaan lukijalle, millä valinnoilla ja menetelmillä pyrin tarkoituksenmukaiseen, pedagogisesti toimivaan lopputulokseen. Esittelen myös muutamia käytännön keinoja, joilla animaation suunnittelija voi nopeuttaa ja helpottaa itse animointiprosessia. Prosessin kuvauksen ohella arvioin valintojeni vaikutusta työn lopputulokseen ja työskentelyprosessin sujuvuuteen.
Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota lukijalle hyvä kuva siitä, mitä eri asioita opetuksellisen animaation suunnittelussa tulee ottaa huomioon, jotta se onnistuu tarkoituksessaan. Lisäksi toivon, että opinnäytetyöni voi avartaa lukijoiden näkemystä digitaalisen animaation mahdollisuuksista informaation visualisoinnissa, niin pedagogisessa suunnittelussa kuin muillakin suunnittelun aloilla.
Tutkimukseni teoreettinen osuus pohjaa pääasiallisesti informaatiografiikan ammattilaisten laatimiin kirjallisiin lähteisiin sekä olemassa oleviin kognitiivistieteellisiin tutkimuksiin multimedian avulla oppimisesta. Teoriaosuuden aluksi käsittelen animaation soveltuvuutta opetusvälineeksi ja siihen liittyviä suunnittelun rajoitteita. Seuraavissa luvuissa pyrin löytämään ohjenuoria hyvän pedagogisen animaatiosuunnittelun tueksi. Näitä ohjeita haetaan ensin visuaalisen havainnoinnin ja kognitiivisen psykologian teorioista, joista edetään konkreettisempiin, informaatiografiikan suunnittelussa yleistyneisiin oppeihin ja käytäntöihin. Periaatteiden esittelemisen ohella pohdin, kuinka niitä voidaan soveltaa animoituun oppimateriaaliin.
Työn toiminnallisessa osuudessa suunnittelen digitaalisen 2D-animaation Adobe After Effects -ohjelmalla järvenpääläiselle Koivusaaren koululle 9. luokan maantiedon oppimateriaaliksi. Hyödynnän teoriaosuudessa saavuttamaani tietoa ja avaan lukijalle, millä valinnoilla ja menetelmillä pyrin tarkoituksenmukaiseen, pedagogisesti toimivaan lopputulokseen. Esittelen myös muutamia käytännön keinoja, joilla animaation suunnittelija voi nopeuttaa ja helpottaa itse animointiprosessia. Prosessin kuvauksen ohella arvioin valintojeni vaikutusta työn lopputulokseen ja työskentelyprosessin sujuvuuteen.
Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota lukijalle hyvä kuva siitä, mitä eri asioita opetuksellisen animaation suunnittelussa tulee ottaa huomioon, jotta se onnistuu tarkoituksessaan. Lisäksi toivon, että opinnäytetyöni voi avartaa lukijoiden näkemystä digitaalisen animaation mahdollisuuksista informaation visualisoinnissa, niin pedagogisessa suunnittelussa kuin muillakin suunnittelun aloilla.