Pedagogisen harjoittelun ohjaajien kokemuksia sosionomiopiskelijoiden ohjauksesta
Kilpirinne, Ritva; Leskinen, Anne; Höyhtyä, Mira (2014)
Kilpirinne, Ritva
Leskinen, Anne
Höyhtyä, Mira
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219112
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee pedagogisen harjoittelun ohjaajien kokemuksia sosionomiopiskelijoiden harjoittelun ohjauksesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten harjoittelun ohjaajien oma koulutustausta näkyy harjoittelun ohjauksessa. Opinnäytetyön tilaajana toimi Espoon kaupungin edustaja, jota kiinnosti pedagogisen harjoittelun ohjaajien oman koulutustaustan vaikutus harjoittelun ohjaamiseen. Opinnäytetyön taustalla oli vuosina 2010- 2012 pääkaupunkiseudulla toteutettu Opinnoista Osaajaksi -hanke. Opinnäytetyö toteutettiin kevään 2014 aikana.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui kokemuksen tutkimisen teoriasta, lastentarhanopettajakelpoisuuden antavista koulutuksista ja lastentarhanopettajan työnkuvasta. Teoreettinen osuus painottui pedagogisen harjoittelun kuvaukseen ja harjoittelun ohjaamiseen. Teoreettisessa osuudessa perehdyttiin myös valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin, koska se ohjaa lastentarhanopettajan työtä ja siten vaikuttaa myös pedagogisen harjoittelun tavoitteisiin ja ohjaamiseen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua.
Aineistoa kerättiin Espoon ja Helsingin kaupunkien sosionomien harjoittelupäiväkodeissa työskenteleviltä lastentarhanopettajilta. Haastateltavat valittiin siten, että he edustivat erilaisia lastentarhanopettajakelpoisuuden antavia koulutustaustoja. Haastateltavia oli mukana kuusi; kolme sosionomia ja kolme kasvatustieteen kandidaattia. Kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavasti.
Opinnäytetyön tulosten mukaan sosionomiopiskelijoiden harjoittelun ohjaajat painottavat ohjaamisessaan lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukemista, varhaiskasvatuksen ja kasvattajan toiminnan suunnitelmallisuutta sekä kasvatuskumppanuuden ja moniammatillisuuden merkitystä varhaiskasvatustyössä. Harjoittelun ohjaajat näkevät pedagogisen harjoittelun tärkeänä oppimismahdollisuutena opiskelijoille. Harjoittelujen ohjaajat pitävät merkityksellisenä myös ohjaajan sitoutumista harjoittelijan ohjaukseen. Harjoitteluohjaajien koulutustausta näkyy ohjauksessa pedagogisen toiminnan painottamisessa, lapselle ominaisten tapojen toimia näkymisenä työssä ja suhtautumisessa moniammatilliseen yhteistyöhön.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui kokemuksen tutkimisen teoriasta, lastentarhanopettajakelpoisuuden antavista koulutuksista ja lastentarhanopettajan työnkuvasta. Teoreettinen osuus painottui pedagogisen harjoittelun kuvaukseen ja harjoittelun ohjaamiseen. Teoreettisessa osuudessa perehdyttiin myös valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin, koska se ohjaa lastentarhanopettajan työtä ja siten vaikuttaa myös pedagogisen harjoittelun tavoitteisiin ja ohjaamiseen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua.
Aineistoa kerättiin Espoon ja Helsingin kaupunkien sosionomien harjoittelupäiväkodeissa työskenteleviltä lastentarhanopettajilta. Haastateltavat valittiin siten, että he edustivat erilaisia lastentarhanopettajakelpoisuuden antavia koulutustaustoja. Haastateltavia oli mukana kuusi; kolme sosionomia ja kolme kasvatustieteen kandidaattia. Kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavasti.
Opinnäytetyön tulosten mukaan sosionomiopiskelijoiden harjoittelun ohjaajat painottavat ohjaamisessaan lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukemista, varhaiskasvatuksen ja kasvattajan toiminnan suunnitelmallisuutta sekä kasvatuskumppanuuden ja moniammatillisuuden merkitystä varhaiskasvatustyössä. Harjoittelun ohjaajat näkevät pedagogisen harjoittelun tärkeänä oppimismahdollisuutena opiskelijoille. Harjoittelujen ohjaajat pitävät merkityksellisenä myös ohjaajan sitoutumista harjoittelijan ohjaukseen. Harjoitteluohjaajien koulutustausta näkyy ohjauksessa pedagogisen toiminnan painottamisessa, lapselle ominaisten tapojen toimia näkymisenä työssä ja suhtautumisessa moniammatilliseen yhteistyöhön.