Mitä sairaanhoitajakoulutuksen harjoitustunneilla harjoitellaan?
Lehtelä, Tuija (2014)
Lehtelä, Tuija
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219109
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitajan suuntautumisvaihtoehto
Tekijä: Tuija Lehtelä
Opinnäytetyön nimi: Mitä sairaanhoitajakoulutuksen harjoitustunneilla harjoitellaan?
Työn ohjaajat: Raija Rajala ja Piia Hyvämäki
Työn valmistumiskausi ja – vuosi: Kevät 2014
Sivumäärä: 32+ 2 liitettä
Tein opinnäytetyönä Infomateriaalin sairaanhoitajakoulutuksen harjoitustuntien sisällöistä kolmen ensimmäisen opintovuoden osalta. Syventävien opintojen harjoitustuntien sisältöjä ei tässä materiaalissa ole mukana. Opinnäytetyö oli projektityö. Toimeksiantajana oli Oulun ammattikorkeakoulu, ja yhteistyökumppaneita olivat Oulun ammattikorkeakoulun hoitoyön vastuuopettajat.
Infomateriaalia tarvittiin opettajien työskentelyn helpottamiseksi sekä harjoitustuntien sisältöjen tarkistamiseksi, jotta päällekkäisyyksiltä voitaisiin välttyä. Opettajat tarvitsivat päivitettyä tietoa siitä, mitä eri opintojaksojen harjoitustunnit sisälsivät. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kattava infomateriaali sairaanhoitajakoulutuksen harjoitustuntien sisällöistä, josta opettajat, opiskelijat ja harjoittelukentät hyötyvät monin eri tavoin. Esimerkiksi opiskelijoita se helpottaa opintojen suunnitteluvaiheessa, harjoittelupaikkojen ja kesätöiden haussa, sekä infomateriaali parantaa koulun ja harjoittelukenttien
yhteistyötä.
Infomateriaalin myötä harjoitustuntien sisällöt ovat sähköisessä muodossa opettajien ja opiskelijoiden nähtävillä. Opettajat voivat suunnitella omien opintojaksojen harjoitustunnit, niin ettei päällekkäisyyksiä tule ja kaikki harjoitustuntien resurssit hyödynnetään.
Teoriaosassa käsittelin sairaanhoitajakoulutuksen historiaa, hoitotyön koulutusohjelmaa ja sen opetussuunnitelmaa sekä sairaanhoitajan osaamisvaatimuksia. Infomateriaaliin hankin tietoa kyselyn avulla hoitotyön vastuuopettajilta. Pyysin opettajilta myös palautetta, jonka avulla kehitin lopullisen infomateriaalin. Opettajat ovat antaneet tuotteesta hyvää palautetta sen tarpeellisuuden ja käytettävyyden takia.
Opinnäytetyöprosessin aikana syntyi kattava ja tiivis infomateriaali sairaanhoitajakoulutuksen harjoitustuntien sisällöistä. Infomateriaali tallennetaan Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijaintra Oivaan. Tarvittaessa infomateriaalista voi ottaa paperiversioita esimerkiksi harjoittelujaksojen perehdytys ja ohjausmateriaaleihin. Infomateriaaleja voisi jatkossa tehdä myös muihin terveysalan koulutuksiin ja sairaanhoitajakoulutuksen
syventäviin opintoihin.
Asiasanat: harjoitustunnit, oppiminen, osaamisalueet, sairaanhoitajakoulutus
Oulun ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitajan suuntautumisvaihtoehto
Tekijä: Tuija Lehtelä
Opinnäytetyön nimi: Mitä sairaanhoitajakoulutuksen harjoitustunneilla harjoitellaan?
Työn ohjaajat: Raija Rajala ja Piia Hyvämäki
Työn valmistumiskausi ja – vuosi: Kevät 2014
Sivumäärä: 32+ 2 liitettä
Tein opinnäytetyönä Infomateriaalin sairaanhoitajakoulutuksen harjoitustuntien sisällöistä kolmen ensimmäisen opintovuoden osalta. Syventävien opintojen harjoitustuntien sisältöjä ei tässä materiaalissa ole mukana. Opinnäytetyö oli projektityö. Toimeksiantajana oli Oulun ammattikorkeakoulu, ja yhteistyökumppaneita olivat Oulun ammattikorkeakoulun hoitoyön vastuuopettajat.
Infomateriaalia tarvittiin opettajien työskentelyn helpottamiseksi sekä harjoitustuntien sisältöjen tarkistamiseksi, jotta päällekkäisyyksiltä voitaisiin välttyä. Opettajat tarvitsivat päivitettyä tietoa siitä, mitä eri opintojaksojen harjoitustunnit sisälsivät. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kattava infomateriaali sairaanhoitajakoulutuksen harjoitustuntien sisällöistä, josta opettajat, opiskelijat ja harjoittelukentät hyötyvät monin eri tavoin. Esimerkiksi opiskelijoita se helpottaa opintojen suunnitteluvaiheessa, harjoittelupaikkojen ja kesätöiden haussa, sekä infomateriaali parantaa koulun ja harjoittelukenttien
yhteistyötä.
Infomateriaalin myötä harjoitustuntien sisällöt ovat sähköisessä muodossa opettajien ja opiskelijoiden nähtävillä. Opettajat voivat suunnitella omien opintojaksojen harjoitustunnit, niin ettei päällekkäisyyksiä tule ja kaikki harjoitustuntien resurssit hyödynnetään.
Teoriaosassa käsittelin sairaanhoitajakoulutuksen historiaa, hoitotyön koulutusohjelmaa ja sen opetussuunnitelmaa sekä sairaanhoitajan osaamisvaatimuksia. Infomateriaaliin hankin tietoa kyselyn avulla hoitotyön vastuuopettajilta. Pyysin opettajilta myös palautetta, jonka avulla kehitin lopullisen infomateriaalin. Opettajat ovat antaneet tuotteesta hyvää palautetta sen tarpeellisuuden ja käytettävyyden takia.
Opinnäytetyöprosessin aikana syntyi kattava ja tiivis infomateriaali sairaanhoitajakoulutuksen harjoitustuntien sisällöistä. Infomateriaali tallennetaan Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijaintra Oivaan. Tarvittaessa infomateriaalista voi ottaa paperiversioita esimerkiksi harjoittelujaksojen perehdytys ja ohjausmateriaaleihin. Infomateriaaleja voisi jatkossa tehdä myös muihin terveysalan koulutuksiin ja sairaanhoitajakoulutuksen
syventäviin opintoihin.
Asiasanat: harjoitustunnit, oppiminen, osaamisalueet, sairaanhoitajakoulutus