Asiakastyytyväisyyskysely Tammerkki Oy:lle
Jääskeläinen, Noora (2014)
Jääskeläinen, Noora
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219106
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toistaa Tammerkki Oy:lle vuonna 2005 tehty asiakastyytyväisyyskysely ja verrata saatuja tuloksia aiempiin. Tammerkki Oy on tamperelainen mainos- ja liikelahja-alan yritys, jonka asiakkaina toimivat erikokoiset b-to-b -alan yrityksen. Asiakastyytyväisyyskyselyn vastaajiksi valikoitiin edustava otos yrityksen asiakkaista ja heille lähetettiin kysely sähköpostitse. Saadut vastaukset analysoitiin ja niitä verrattiin aiemman kyselyn tuloksiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin asiakkaiden merkitystä, asiakassuhteen ylläpitämistä sekä asiakkaan mukanaoloa toimintaprosessissa b-to-b -alalla. Teoriaosuus kirjoitettiin myyjän näkökulmasta, sillä toimeksiantaja on myyjävetoinen yritys. Tarkoituksena oli selventää, miksi yritykselle on merkittävää huolehtia asiakkaistaan ja pyrkiä tekemään heidän kanssaan yhteistyötä.
Tutkimuksen tulokset vastasivat melko pitkälti aiemman tutkimuksen tuloksia. Asiakkaat olivat edelleen hyvin tyytyväisiä Tammerkki Oy:n kanssa asioimiseen ja pitivät yhteistyötä sen kanssa toimivana. Toimintaa pidettiin erittäin tyydyttävänä eikä kehitysehdotuksille ollut tarvetta. Aiemmassa tutkimuksessa ilmenneisiin epäkohtiin oli puututtu ja ne oli korjattu asiakkaita tyydyttävälle tolalle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin asiakkaiden merkitystä, asiakassuhteen ylläpitämistä sekä asiakkaan mukanaoloa toimintaprosessissa b-to-b -alalla. Teoriaosuus kirjoitettiin myyjän näkökulmasta, sillä toimeksiantaja on myyjävetoinen yritys. Tarkoituksena oli selventää, miksi yritykselle on merkittävää huolehtia asiakkaistaan ja pyrkiä tekemään heidän kanssaan yhteistyötä.
Tutkimuksen tulokset vastasivat melko pitkälti aiemman tutkimuksen tuloksia. Asiakkaat olivat edelleen hyvin tyytyväisiä Tammerkki Oy:n kanssa asioimiseen ja pitivät yhteistyötä sen kanssa toimivana. Toimintaa pidettiin erittäin tyydyttävänä eikä kehitysehdotuksille ollut tarvetta. Aiemmassa tutkimuksessa ilmenneisiin epäkohtiin oli puututtu ja ne oli korjattu asiakkaita tyydyttävälle tolalle.