Musiikin ja liikunnan integrointi oppimista tukevalla tavalla
Närhi, Tuija (2014)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Närhi, Tuija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219077
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni esittelen musiikkia ja liikuntaa integroivia yhteistoiminnallisia harjoituksia ja leikkejä, joiden avulla voidaan tauottaa oppitunteja ja tehostaa oppimista. Olen kokeillut ja havainnoinut, kuinka voin yhdistää oppituntien lomaan liikettä, liikuntaa, ergonomiaa, aivojumppaa ja musiikkia oppimista tukevalla tavalla.
Olen kokeillut toiminnallisia musiikkiliikuntahetkiäni lähinnä musiikin perusteiden opetuksessa, mutta myös harmonikkaoppilaiden yksilö- ja ryhmätunneilla, yhteissoittoleireillä sekä ikäihmisten laulu- ja keskustelupiirissä. Tavoitteenani on ollut kehoa kuormittavan istumisen tauotus, osallistujien virkistyminen ja huomion kiinnittäminen istuma- ja soittoasentoihin sekä oppimisen vahvistaminen iloisella tavalla. Miten voin omalta osaltani työssäni lisätä oppitunteihin fyysistä aktiivisuutta sellaisilla tavoilla, jotka tukevat opetettavaa musiikillista asiaa, jaksamista ja kehonhallintaa?
Aloitin musiikkia ja liikuntaa integroivan kehittämisprosessin vuonna 2010, ja se jatkuu yhä. Olen tehnyt itse uutta opetusaineistoa sekä kerännyt sitä eri lähteistä. Opinnäytetyö sisältää esimerkkejä käyttämistäni harjoituksista ja leikeistä.
Toiminnallisen musiikinopetuksen avulla voimme kehittää soittajalle tärkeitä havaintomotorisia ja motorisia taitoja, hyödyntää ja havainnoida erilaisia opetus- ja omaksumistapoja, saada positiivisia kokonaisvaltaisia oppimiskokemuksia, kehittää vuorovaikutusta ja vaikuttaa myönteisen musiikillisen minäkuvan kehittymiseen.
Olen ollut huolestunut oppilaideni paljosta istumisesta koulupäivän aikana. Haluan omalla työlläni ja esimerkilläni vaikuttaa kehoa kuormittavan istumisen tauottamiseen. Istumisen tauottamisella voimme vaikuttaa kehon ja mielen hyvinvointiin. Laittakaamme istuva yhteiskunta liikkumaan työssä, koulussa ja vapaa-ajalla!
Olen kokeillut toiminnallisia musiikkiliikuntahetkiäni lähinnä musiikin perusteiden opetuksessa, mutta myös harmonikkaoppilaiden yksilö- ja ryhmätunneilla, yhteissoittoleireillä sekä ikäihmisten laulu- ja keskustelupiirissä. Tavoitteenani on ollut kehoa kuormittavan istumisen tauotus, osallistujien virkistyminen ja huomion kiinnittäminen istuma- ja soittoasentoihin sekä oppimisen vahvistaminen iloisella tavalla. Miten voin omalta osaltani työssäni lisätä oppitunteihin fyysistä aktiivisuutta sellaisilla tavoilla, jotka tukevat opetettavaa musiikillista asiaa, jaksamista ja kehonhallintaa?
Aloitin musiikkia ja liikuntaa integroivan kehittämisprosessin vuonna 2010, ja se jatkuu yhä. Olen tehnyt itse uutta opetusaineistoa sekä kerännyt sitä eri lähteistä. Opinnäytetyö sisältää esimerkkejä käyttämistäni harjoituksista ja leikeistä.
Toiminnallisen musiikinopetuksen avulla voimme kehittää soittajalle tärkeitä havaintomotorisia ja motorisia taitoja, hyödyntää ja havainnoida erilaisia opetus- ja omaksumistapoja, saada positiivisia kokonaisvaltaisia oppimiskokemuksia, kehittää vuorovaikutusta ja vaikuttaa myönteisen musiikillisen minäkuvan kehittymiseen.
Olen ollut huolestunut oppilaideni paljosta istumisesta koulupäivän aikana. Haluan omalla työlläni ja esimerkilläni vaikuttaa kehoa kuormittavan istumisen tauottamiseen. Istumisen tauottamisella voimme vaikuttaa kehon ja mielen hyvinvointiin. Laittakaamme istuva yhteiskunta liikkumaan työssä, koulussa ja vapaa-ajalla!