Kosmetiikka-alan yrityksen maine kanta-asiakkaiden keskuudessa
Anttonen, Laura (2014)
Anttonen, Laura
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219058
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kosmetiikka-alan yrityksen maine kanta-asiakkaiden keskuudessa. Opinnäytetyö on tutkimustyyppinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista menetelmää ja haastattelututkimusta. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona luonnonkosmetiikkaan erikoistuneelle Jolie Natura Oy:lle. Tavoitteena oli selvittää millainen maine Joliella on kanta-asiakkaiden keskuudessa, miten se on muodostunut ja mitkä ovat Jolien maineeseen eniten vaikuttavat tekijät.
Tietoperustassa kerrotaan mielikuvista ja mikä on niiden yhteys maineeseen. Lisäksi tietoperustassa käsitellään maineen merkitystä ja hyvän maineen vaikutuksia, kerrotaan miten maine rakentuu ja miten sitä voi hallita ja rakentaa. Empiriaosiossa esitellään työn toimeksiantaja Jolie Natura Oy ja kerrotaan tutkimuksen suunnittelusta ja toteutuksesta.
Tutkimus tehtiin toukokuussa 2014. Kanta-asiakkaiden joukosta haastateltaviksi valittiin kaksi myymäläasiakasta pääkaupunkiseudulta ja kaksi verkkokauppa-asiakasta muualta Suomesta. Haastattelut toteutettiin puhelimitse ja ne nauhoitettiin puhelinkonferenssipalvelua hyödyntäen.
Haastatteluista selvisi, että Jolien maine kanta-asiakkaiden keskuudessa on erittäin positiivinen. Yrityksestä ensimmäisenä mieleen tulevia mielikuvia olivat iloisuus, raikkaus, laatu ja esteettisyys. Tutkimuksen perusteella kanta-asiakkaiden mielestä Joliessa asiat hoidetaan hyvin ja tästä viestitään avoimesti asiallisella, mutta sopivan persoonallisella ja henkilökohtaisella otteella. Todellisuuden koetaan vastaavan mielikuvia hyvin, joten maineen voi päätellä olevan vakaalla pohjalla. Maineen taustalla olevien yksittäisten tekijöiden sijaan painotettiin ensisijaisesti toimivaa kokonaisuutta, mutta asiantuntevuus ja laadukas asiakaspalvelu nousivat esille kerta toisensa jälkeen. Lisäksi laadukkaita tuotteita, Jolien käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa ja ekologisuutta pidettiin tärkeinä.
Tietoperustassa kerrotaan mielikuvista ja mikä on niiden yhteys maineeseen. Lisäksi tietoperustassa käsitellään maineen merkitystä ja hyvän maineen vaikutuksia, kerrotaan miten maine rakentuu ja miten sitä voi hallita ja rakentaa. Empiriaosiossa esitellään työn toimeksiantaja Jolie Natura Oy ja kerrotaan tutkimuksen suunnittelusta ja toteutuksesta.
Tutkimus tehtiin toukokuussa 2014. Kanta-asiakkaiden joukosta haastateltaviksi valittiin kaksi myymäläasiakasta pääkaupunkiseudulta ja kaksi verkkokauppa-asiakasta muualta Suomesta. Haastattelut toteutettiin puhelimitse ja ne nauhoitettiin puhelinkonferenssipalvelua hyödyntäen.
Haastatteluista selvisi, että Jolien maine kanta-asiakkaiden keskuudessa on erittäin positiivinen. Yrityksestä ensimmäisenä mieleen tulevia mielikuvia olivat iloisuus, raikkaus, laatu ja esteettisyys. Tutkimuksen perusteella kanta-asiakkaiden mielestä Joliessa asiat hoidetaan hyvin ja tästä viestitään avoimesti asiallisella, mutta sopivan persoonallisella ja henkilökohtaisella otteella. Todellisuuden koetaan vastaavan mielikuvia hyvin, joten maineen voi päätellä olevan vakaalla pohjalla. Maineen taustalla olevien yksittäisten tekijöiden sijaan painotettiin ensisijaisesti toimivaa kokonaisuutta, mutta asiantuntevuus ja laadukas asiakaspalvelu nousivat esille kerta toisensa jälkeen. Lisäksi laadukkaita tuotteita, Jolien käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa ja ekologisuutta pidettiin tärkeinä.