Introduction To Accounts Payable : Minimani Yhtiöt Oy
Inhofer, Brandon (2014)
Inhofer, Brandon
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218970
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on koota yhteen tietoa Minimani Yhtiöt Oy:n ostoreskontran työyksikköön tulevalle uudelle työntekijälle tai työharjoittelijalle.
Opinnäytetyön ensimmäinen osio käsittelee ostoreskontran hoidon teoreettista taustaa. Yksityiskohtainen ostroreskontran hoitoa käsittelevä teoriaosuus käsittää taloushallinnon yleisimpien termien ja käytäntöjen kuvauksen ja opastaa lukijaa Minimaniyhtiöt Oy:n taloushallinnonyksikön toimintaan ja yksikössä käytettäviin ostoreskontranhoidon tietokoneohjelmistoihin.
Toinen osio painottuu opinnäytetyön metodologisiin taustoihin ja sisältää muun muassa Minimani yhtiöt Oy:n taloushallinnon toimintaa käsittelevän osion ja Minimani yhtiöt Oy:n taloushallinon työntekijöille teetetyn kyselyn tulokset ja tulosten tulkinnan. Kysely teetettiin haastatteluna kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään perustuen, tarkoituksena tarkentaa työntekijöiden velvollisuuksia ja vastuualueita Minimani Yhtiöt Oy taloushallinnon yksikössä. Kyselyn pohjalta kerättiin tietoa lisäksi taloushallinnon toimintaa koskevien lakien merkityksestä työelämässä. Kysely sisälsi myös elektronisen- ja paperilaskutuksen vertailua koskevat kysymykset, joiden perusteella haettiin tietoa eri laskutusmetodien käyttöystävällisyydestä ja menetelmien yhteydessä esiintyvistä ongelmista.
Kyselyn tulosten perusteella koottiin suositus Minimani Yhtiöt Oy:lle taloushallinon ja laskutusprosessin toiminnan edistämiseksi. Laskutusmetodien vertailussa elektroninen laskutusjärjestelmä koettiin paremmaksi vaihtoehdoksi kyselyn perusteella. Sen todettiin lisäävän tuottavuutta ja parantavan työn mielekkyyttä Minimani Yhtiöt Oy:n taloushallinnon yksikössä.
Opinnäytetyön ensimmäinen osio käsittelee ostoreskontran hoidon teoreettista taustaa. Yksityiskohtainen ostroreskontran hoitoa käsittelevä teoriaosuus käsittää taloushallinnon yleisimpien termien ja käytäntöjen kuvauksen ja opastaa lukijaa Minimaniyhtiöt Oy:n taloushallinnonyksikön toimintaan ja yksikössä käytettäviin ostoreskontranhoidon tietokoneohjelmistoihin.
Toinen osio painottuu opinnäytetyön metodologisiin taustoihin ja sisältää muun muassa Minimani yhtiöt Oy:n taloushallinnon toimintaa käsittelevän osion ja Minimani yhtiöt Oy:n taloushallinon työntekijöille teetetyn kyselyn tulokset ja tulosten tulkinnan. Kysely teetettiin haastatteluna kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään perustuen, tarkoituksena tarkentaa työntekijöiden velvollisuuksia ja vastuualueita Minimani Yhtiöt Oy taloushallinnon yksikössä. Kyselyn pohjalta kerättiin tietoa lisäksi taloushallinnon toimintaa koskevien lakien merkityksestä työelämässä. Kysely sisälsi myös elektronisen- ja paperilaskutuksen vertailua koskevat kysymykset, joiden perusteella haettiin tietoa eri laskutusmetodien käyttöystävällisyydestä ja menetelmien yhteydessä esiintyvistä ongelmista.
Kyselyn tulosten perusteella koottiin suositus Minimani Yhtiöt Oy:lle taloushallinon ja laskutusprosessin toiminnan edistämiseksi. Laskutusmetodien vertailussa elektroninen laskutusjärjestelmä koettiin paremmaksi vaihtoehdoksi kyselyn perusteella. Sen todettiin lisäävän tuottavuutta ja parantavan työn mielekkyyttä Minimani Yhtiöt Oy:n taloushallinnon yksikössä.