"OPETTAJANA TEHTÄVÄNI ON OLLA IHMINEN" : Oppilaslähtöinen pianonsoiton alkeisopetus
Paimen, Silja-Maria (2014)
Paimen, Silja-Maria
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218966
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelin oppilaslähtöistä pianonsoiton opetusta. Perehdyin erilaisiin opetusmenetelmiin, jotka tukevat yksilöllisiä oppimisprosesseja. Lähtökohtana oli erityisesti pianonsoiton alkeisopetus. Tavoitteenani oli selvittää mitä keinoja opettajalla on käytettävissään opetustilanteissa.
Pohdin oppilaslähtöisyyden merkitystä oppilaan kannalta. Kuinka opettaja saa oppilaan oppimaan helpommin ja tehokkaimmin? Tähän vaikuttaa myös opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus, sekä motivaatio ja kannustaminen. Oppimiseen vaikuttaa myös oppilaan lähtökohdat erimerkiksi oppimisvaikeudet.
Kokosin pianonsoiton opettajan työkalupakin, joka koostuu opetusvälineistä. Ne ovat keinoja, miten avata oppilaan tasolla musiikin sisältöä. Koska oppimiseen vaikuttaa ajattelu- oppimis- ja työskentelytyylit, erilaiset opetusmenetelmät auttavat oppilasta hahmottamaan musiikkia eritavoin. Opetusmenetelmät pohjautuvat näkö- kuulo- ja liikeaisteihin. Erilaisia opetusmenetelmiä alkeisopetuksessa ovat kuvionuotit, erilaiset pelit ja leikit, sadutus, tarinasäveltäminen sekä kuvan ja liikkeen yhdistäminen musiikin opiskeluun. Myös musiikin kuuntelu on merkittävää opetustilanteissa.
Pohdin oppilaslähtöisyyden merkitystä oppilaan kannalta. Kuinka opettaja saa oppilaan oppimaan helpommin ja tehokkaimmin? Tähän vaikuttaa myös opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus, sekä motivaatio ja kannustaminen. Oppimiseen vaikuttaa myös oppilaan lähtökohdat erimerkiksi oppimisvaikeudet.
Kokosin pianonsoiton opettajan työkalupakin, joka koostuu opetusvälineistä. Ne ovat keinoja, miten avata oppilaan tasolla musiikin sisältöä. Koska oppimiseen vaikuttaa ajattelu- oppimis- ja työskentelytyylit, erilaiset opetusmenetelmät auttavat oppilasta hahmottamaan musiikkia eritavoin. Opetusmenetelmät pohjautuvat näkö- kuulo- ja liikeaisteihin. Erilaisia opetusmenetelmiä alkeisopetuksessa ovat kuvionuotit, erilaiset pelit ja leikit, sadutus, tarinasäveltäminen sekä kuvan ja liikkeen yhdistäminen musiikin opiskeluun. Myös musiikin kuuntelu on merkittävää opetustilanteissa.