Tutkielma ilmaisunvapauden ja vuorovaikutuksen merkityksestä musiikissa
Saarinen, Janne (2014)
Saarinen, Janne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218965
Tiivistelmä
Tämä opinnäyteyö on pohdiskeleva ja kantaaottava tutkielma, jossa kokeellisesti pyritään osoittamaan muusikon ilmaisunvapauden ja soittajien välisen vuorovaikutuksen tärkeys musiikissa.
Työ on toteutettu tekemällä säveltämästäni kappaleesta kolme erilaista versiota. Vertailen versioita musiikkianalyysin keinoin ja aikomuksenani on löytää niistä eroavaisuuksia.
Ensimmäisessä versiossa soitan kaikki soittimet itse. Toisessa taas valitsemani muusikot yrittävät soittaa täsmälleen samalla tavalla kuin minä ensimmäisessä versiossa ja kolmannessa muusikot saavat soittaa mitä haluavat, ainoana rajoituksenaan kappaleen nimen ”Sataa” ilmeneminen jollain tavalla soitosta.
Huomaan tutkielmassani, miten ensimmäisessä ja kolmannessa versiossa on selkeä tunnistettava luonne, vaikka ne ovatkin keskenään hyvin erilaisia. Toinen versio kärsii puolestaan karaktäärittömyydestä, joka johtuu mielestäni siitä, että soittajien mahdollisuutta tuoda esiin omaa persoonallisuuttaan on rajoitettu.
Pohdiskelen myös Länsimaisen taidemusiikin ja jazzin estetiikan ja esittämiskäytäntöjen eroavaisuuksia fokukseni ollessa improvisoinnissa ja kommunikoinnissa. Yritän osoittaa muusikoiden oman musiikillisen historian merkityksen soittajien tulkitessa musiikkia. Musiikin avulla on toisin sanoen mahdotonta ilmaista muita kuin soittajien henkilökohtaisesti kokemia tuntemuksia. Yleisöä ja muusikkoja täytyy yhdistää jonkinlainen ”kulttuuri”, jotta kommunikointi näiden välillä olisi mahdollista. Ja siitähän taiteessa on viimekädessä kysymys.
Työ on toteutettu tekemällä säveltämästäni kappaleesta kolme erilaista versiota. Vertailen versioita musiikkianalyysin keinoin ja aikomuksenani on löytää niistä eroavaisuuksia.
Ensimmäisessä versiossa soitan kaikki soittimet itse. Toisessa taas valitsemani muusikot yrittävät soittaa täsmälleen samalla tavalla kuin minä ensimmäisessä versiossa ja kolmannessa muusikot saavat soittaa mitä haluavat, ainoana rajoituksenaan kappaleen nimen ”Sataa” ilmeneminen jollain tavalla soitosta.
Huomaan tutkielmassani, miten ensimmäisessä ja kolmannessa versiossa on selkeä tunnistettava luonne, vaikka ne ovatkin keskenään hyvin erilaisia. Toinen versio kärsii puolestaan karaktäärittömyydestä, joka johtuu mielestäni siitä, että soittajien mahdollisuutta tuoda esiin omaa persoonallisuuttaan on rajoitettu.
Pohdiskelen myös Länsimaisen taidemusiikin ja jazzin estetiikan ja esittämiskäytäntöjen eroavaisuuksia fokukseni ollessa improvisoinnissa ja kommunikoinnissa. Yritän osoittaa muusikoiden oman musiikillisen historian merkityksen soittajien tulkitessa musiikkia. Musiikin avulla on toisin sanoen mahdotonta ilmaista muita kuin soittajien henkilökohtaisesti kokemia tuntemuksia. Yleisöä ja muusikkoja täytyy yhdistää jonkinlainen ”kulttuuri”, jotta kommunikointi näiden välillä olisi mahdollista. Ja siitähän taiteessa on viimekädessä kysymys.