Arkkuvaatteiden markkinoinnin kehittäminen : case: Viipurin Hautaustoimisto
Hyttinen, Annamari (2014)
Hyttinen, Annamari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218958
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin suomalaisen kuolemankulttuurin ja hautaustapojen historiaa ja nykytilaa. Tavoitteenani on selvittää Viipurin Hautaustoimiston puolesta arkkuvaatteiden esillepanon ja markkinoinnin mahdollisuuksia nykypäivän Suomessa, jossa yhteiskunnalliset arvot ja asenteet ovat erkaantuneet kuolemasta ja vainajien käsittelystä.
Tärkeä osa opinnäytetyötäni on aihepiiriin liittyvien tunteiden ja kokemusmaailman selvittäminen, jonka suoritan lomakekyselyn avulla Internetissä. Lisäksi selvitän hautauspalveluiden tarjontaa arkkuvaatteen ja vainajan pukemisen näkökulmasta haastattelemalla hautaustoimistojen asiakasta.
Työn tiimoilta tunnustelen, olisiko vainajan pukemisen kulttuurin osittainen henkiinherättäminen mahdollista nykyaikana ja voisiko arkkuvaate olla uudelleen löydetty surutyön väline tämän päivän suomalaisille. Suorittamani kyselyn perusteella voidaan nähdä, että on kasvamassa nuorten aikuisten sukupolvi, joka on edeltäjiään avoimempi ja valveutuneempi kohtaamaan elämän rajallisuuden ja tutustumaan sen aspekteihin epäröimättä.
Opinnäytetyöni toiminnallinen tavoite on kehittää Viipurin Hautaustoimistolle toimivia, erottuvia ja heidän tarpeisiinsa räätälöityjä esillepanoratkaisuja arkkuvaatteiden esittelemiseksi asiakkaille. Esillepanoa suunnitellessani perehdyn markkinointiviestintään ja semiotiikkaan, joita käytän hyödykseni ratkaisuja kehittäessäni. Työssäni pohdin myös muita markkinoinnin ja mainonnan keinoja, joita nykyaikana voisi hyödyntää arkkuvaatteiden näkyvyyden lisäämisessä.
Suunnittelutyön tuloksena syntyi kolme erilaista vaihtoehtoa Viipurin Hautaustoimiston toimitiloihin, joiden avulla hautaustoimiston henkilökuntasi voi halutessaan tuoda arkkupaidat esille luonnollisena osana asiakaspalvelua kauniilla ja arvokkaalla tavalla.
Tärkeä osa opinnäytetyötäni on aihepiiriin liittyvien tunteiden ja kokemusmaailman selvittäminen, jonka suoritan lomakekyselyn avulla Internetissä. Lisäksi selvitän hautauspalveluiden tarjontaa arkkuvaatteen ja vainajan pukemisen näkökulmasta haastattelemalla hautaustoimistojen asiakasta.
Työn tiimoilta tunnustelen, olisiko vainajan pukemisen kulttuurin osittainen henkiinherättäminen mahdollista nykyaikana ja voisiko arkkuvaate olla uudelleen löydetty surutyön väline tämän päivän suomalaisille. Suorittamani kyselyn perusteella voidaan nähdä, että on kasvamassa nuorten aikuisten sukupolvi, joka on edeltäjiään avoimempi ja valveutuneempi kohtaamaan elämän rajallisuuden ja tutustumaan sen aspekteihin epäröimättä.
Opinnäytetyöni toiminnallinen tavoite on kehittää Viipurin Hautaustoimistolle toimivia, erottuvia ja heidän tarpeisiinsa räätälöityjä esillepanoratkaisuja arkkuvaatteiden esittelemiseksi asiakkaille. Esillepanoa suunnitellessani perehdyn markkinointiviestintään ja semiotiikkaan, joita käytän hyödykseni ratkaisuja kehittäessäni. Työssäni pohdin myös muita markkinoinnin ja mainonnan keinoja, joita nykyaikana voisi hyödyntää arkkuvaatteiden näkyvyyden lisäämisessä.
Suunnittelutyön tuloksena syntyi kolme erilaista vaihtoehtoa Viipurin Hautaustoimiston toimitiloihin, joiden avulla hautaustoimiston henkilökuntasi voi halutessaan tuoda arkkupaidat esille luonnollisena osana asiakaspalvelua kauniilla ja arvokkaalla tavalla.