Kielellinen erityisvaikeus, nuoruusikä ja musiikinopetus : Specific language impairment, youth and music education
Holkko, Paula (2014)
Holkko, Paula
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218925
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkasteltiin kielellisen erityisvaikeuden vaikutusta nuoruusikäisen musiikinopetuksessa. Kielellisen erityisvaikeuden ja musiikinopetuksen kirjallisen materiaalin lisäksi, työn tavoitteena oli kartoittaa yleisesti kielellistä erityisvaikeutta käsitteenä, sekä selvittää kokemusperäisen tiedon kautta toimintatapoja ja opetusmenetelmiä nuoren musiikinopetuksessa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, alan ammattilaisille suunnatun laadullisen ja puolistrukturoidun teemakyselytutkimuksen avulla, mitä opetusmenetelmiä ja keinoja he ovat uransa aikana kokeneet hyödyllisiksi.
Opinnäytetyössäni ilmi käyvät menetelmät painottuivat enemmän musiikkiin, mutta työni kokonaistarkoituksena oli kerätä opetusmenetelmiä ja vinkkejä sekä musiikinopettajille, luokanopettajille, ohjaajille että kaikille heille, jotka tulevat toimimaan nuoren kanssa, jolla on kielellinen erityisvaikeus.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, alan ammattilaisille suunnatun laadullisen ja puolistrukturoidun teemakyselytutkimuksen avulla, mitä opetusmenetelmiä ja keinoja he ovat uransa aikana kokeneet hyödyllisiksi.
Opinnäytetyössäni ilmi käyvät menetelmät painottuivat enemmän musiikkiin, mutta työni kokonaistarkoituksena oli kerätä opetusmenetelmiä ja vinkkejä sekä musiikinopettajille, luokanopettajille, ohjaajille että kaikille heille, jotka tulevat toimimaan nuoren kanssa, jolla on kielellinen erityisvaikeus.