Nuorten seksuaaliterveys -kampanjan visuaalinen identiteetti ja kondomipakkausmuotoilu
Virkkunen, Lauri (2014)
Virkkunen, Lauri
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208908
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee suunnittelutyötäni, jonka aikana toteutin yläaste-ikäisille nuorille suunnatun seksuaaliterveyskampanjan visuaalisen ilmeen ja kondomipakkauksen. Kyseessä oli hankkeistettu projekti, jonka toimeksiantajana toimi Väestöliitto, ja muina yhteistyötahoina Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) sekä hankkeen rahoittaja sosiaali- ja terveysministeriö.
Tässä opinnäytetyöni kirjallisessa osuudessa esittelen suunnittelutyöni teoreettisia lähtökohtia ja käsittelen visuaalisen identiteetin luomisen sekä kondomipakkauksen muotoiluprosessin konseptoinnista testaukseen ja tuotantoon saakka. Suunnittelutyön näkökulma on molemmissa tapauksissa käyttäjä- ja kohderyhmälähtöinen. Tutkielmassa käsitellään myös asiakkaan näkökulman ja näkemysten huomioimista suunnitteluprosessin edetessä.
Suunnittelutyön tutkimuksellisessa osuudessa on hyödynnetty emotionaalisen muotoilun ja moniaistisen suunnittelun teoriataustaa. Lisäksi suunnittelutyön apuna on käytetty co-design-metodeja sekä prototyyppien testimenetelmiä.
Projektin tavoitteena oli luoda uskottava, mutta kohderyhmää attraktoiva seksuaaliterveyskampanja. Kuinka tasapainoilla sensitiivisyyden, asiallisuuden, hauskuuden ja kosiskelemattomuuden välillä sekä välttää sukupuolivalistuksen paasaavuuden karikot?
Tässä opinnäytetyöni kirjallisessa osuudessa esittelen suunnittelutyöni teoreettisia lähtökohtia ja käsittelen visuaalisen identiteetin luomisen sekä kondomipakkauksen muotoiluprosessin konseptoinnista testaukseen ja tuotantoon saakka. Suunnittelutyön näkökulma on molemmissa tapauksissa käyttäjä- ja kohderyhmälähtöinen. Tutkielmassa käsitellään myös asiakkaan näkökulman ja näkemysten huomioimista suunnitteluprosessin edetessä.
Suunnittelutyön tutkimuksellisessa osuudessa on hyödynnetty emotionaalisen muotoilun ja moniaistisen suunnittelun teoriataustaa. Lisäksi suunnittelutyön apuna on käytetty co-design-metodeja sekä prototyyppien testimenetelmiä.
Projektin tavoitteena oli luoda uskottava, mutta kohderyhmää attraktoiva seksuaaliterveyskampanja. Kuinka tasapainoilla sensitiivisyyden, asiallisuuden, hauskuuden ja kosiskelemattomuuden välillä sekä välttää sukupuolivalistuksen paasaavuuden karikot?