Hotellipaketin suunnittelu Case: Hilton Helsinki Airport
Kyrö, Niina; Grönqvist, Henna (2014)
Kyrö, Niina
Grönqvist, Henna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208890
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli hotellipaketin suunnittelu, joka toteutettiin toimeksiantona kansainväliseen Hilton -ketjuun kuuluvalle Hilton Helsinki Airportille. Hilton Helsinki Airport tarjoaa täyden palvelun hotellina asiakkailleen majoitus-, kokous- ja ravintolapalveluita. Opinnäytetyö oli toiminnallinen. Sen tavoitteena oli tuottaa toteuttamiskelpoinen hotellipaketti. Työn tarkoituksena oli luoda lisäarvoa toimeksiantajan hotellipakettitarjontaan ja edistää hotellin asiakastyytyväisyyttä.
Pääkäsitteinä olivat majoitustoiminta, palvelun laatu, palvelupaketti, hotellipaketti ja tuotteistaminen. Tietoperustassa kehittämismenetelminä olivat net scouting, teemahaastattelu ja ideointi Da Vincin ajatuksenvirtatekniikan muodossa. Net scoutingin avulla kerättiin tietoa Hilton Helsinki Airport -hotellin omasta hotellipakettitarjonnasta ja muiden lentokenttähotellien hotellipaketeista sekä asiakassegmenteistä. Teemahaastattelut tehtiin henkilökunnalle ja asiakkaille ja niiden avulla saatiin tietoa hotellin toiminnasta ja siitä, minkälaisia palveluita asiakkaat toivoisivat yöpyessään hotellissa. Koko hankkeen ajan kerättiin ideoita Da Vinci ajatuksenvirtatekniikan avulla. Saatujen tulosten pohjalta rakennettiin uusi hotellipaketti.
Henkilökunnan teemahaastattelussa selvisi hotellin pääasiakassegmentin olevan liikematkustajat, ja että hotellipaketteja on vähän. Henkilökunnan mielipide oli, että hotellipaketin lisäpalvelu tulisi olla esimerkiksi työpäivän ohessa toteutettava palvelu. Hotellin kahdeksaatoista asiakasta haastateltiin Executive Loungessa. Teemahaastatteluissa selvisi, että suurin osa heistä toivoi majoituksensa ohessa rentoutumista, hemmottelua sekä All Inclusive -palvelua. Asiakkaiden haastatteluista saadut tulokset ja Da Vincin ajatuksenvirtatekniikan avulla tehty ideointilista lähetettiin hotellipäällikölle, joka päätti kaksi toteuttamiskelpoisinta ja hyödyllisintä hotellipakettia. Lopputuloksena suunniteltiin yksi valmis hotellipaketti, Hemmottelu-paketti. Hemmottelu-paketti sisälsi puolihoidon illallisella ja aamiaisella, hieronnan, sekä huoneeseen kuohuviinin, mansikoita ja suklaata. Huoneessa oli valmiiksi asiakkaille kylpytakit ja tohvelit.
Pääkäsitteinä olivat majoitustoiminta, palvelun laatu, palvelupaketti, hotellipaketti ja tuotteistaminen. Tietoperustassa kehittämismenetelminä olivat net scouting, teemahaastattelu ja ideointi Da Vincin ajatuksenvirtatekniikan muodossa. Net scoutingin avulla kerättiin tietoa Hilton Helsinki Airport -hotellin omasta hotellipakettitarjonnasta ja muiden lentokenttähotellien hotellipaketeista sekä asiakassegmenteistä. Teemahaastattelut tehtiin henkilökunnalle ja asiakkaille ja niiden avulla saatiin tietoa hotellin toiminnasta ja siitä, minkälaisia palveluita asiakkaat toivoisivat yöpyessään hotellissa. Koko hankkeen ajan kerättiin ideoita Da Vinci ajatuksenvirtatekniikan avulla. Saatujen tulosten pohjalta rakennettiin uusi hotellipaketti.
Henkilökunnan teemahaastattelussa selvisi hotellin pääasiakassegmentin olevan liikematkustajat, ja että hotellipaketteja on vähän. Henkilökunnan mielipide oli, että hotellipaketin lisäpalvelu tulisi olla esimerkiksi työpäivän ohessa toteutettava palvelu. Hotellin kahdeksaatoista asiakasta haastateltiin Executive Loungessa. Teemahaastatteluissa selvisi, että suurin osa heistä toivoi majoituksensa ohessa rentoutumista, hemmottelua sekä All Inclusive -palvelua. Asiakkaiden haastatteluista saadut tulokset ja Da Vincin ajatuksenvirtatekniikan avulla tehty ideointilista lähetettiin hotellipäällikölle, joka päätti kaksi toteuttamiskelpoisinta ja hyödyllisintä hotellipakettia. Lopputuloksena suunniteltiin yksi valmis hotellipaketti, Hemmottelu-paketti. Hemmottelu-paketti sisälsi puolihoidon illallisella ja aamiaisella, hieronnan, sekä huoneeseen kuohuviinin, mansikoita ja suklaata. Huoneessa oli valmiiksi asiakkaille kylpytakit ja tohvelit.